Het Haas F1 Team heeft zondag zijn eerste Formule 1-wagen gepresenteerd. De VF-16 is een zilveren auto geworden met rode en zwarte details, en weinig sponsorlogo’s.

haas_3

Het ontwerp van de bolide wijkt ogenschijnlijk nergens al te veel af van de norm. In navolging van de andere teams is Haas bijvoorbeeld voor een korte neus gegaan. Opvallend is een kleine ribbel vlak boven de voorwielophanging. De air box loopt glooiend af naar achteren, en is verlengd met een kleine rugvin. De side pods lijken aardig op die van Ferrari.

Haas werkte bij het ontwerp van zijn eerste Formule 1-bolide samen met de Italiaanse chassisbouwer Dallara, die voor het laatst met HRT actief was in de koningsklasse. Verder heeft de Amerikaanse renstal een technologische samenwerking met Ferrari. Haas neemt van de Scuderia zoveel onderdelen af als reglementair is toegestaan.

Kaal
De weinige sponsoring op de VF-16 is afkomstig van het horlogemerk Richard Mille, dat vanaf dit jaar ook de McLarens siert. Bij Haas staat het logo van het merk op de zijkant van de neus. Op de spiegels prijkt de naam van Telcel, een Mexicaans telefoniebedrijf dat coureur Esteban Gutiérrez sponsort. Verder oogt de auto vrij kaal.

Maandagmorgen maakt de VF-16 zijn officiële debuut tijdens de wintertest in Barcelona. Romain Grosjean zit dan achter het stuur. Zaterdag reed de nieuwe Haas-bolide al één proefronde over het Circuit de Catalunya.

haas_4