Haas stapt af van gesplitste strategie voor België: ‘We hebben veel geleerd’
Laurens Stade
27 augustus 2019
Het Haas Formule 1-team laat zowel Kevin Magnussen als Romain Grosjean met hetzelfde chassis rijden voor de Grand Prix van België. Teambaas Steiner zegt daarnaast dat de focus van de Amerikaanse renstal al gedeeltelijk is verschoven naar de auto voor 2020.
In de vorige drie races in Engeland, Duitsland en Hongarije besloot de Amerikaanse renstal om Kevin Magnussen te voorzien van een verbeterd chassis, terwijl Romain Grosjean met het oude chassis reed wat het team bij de allereerste race gebruikte in Australië. Vanaf dit weekend komt daar verandering in, nu Haas gedeeltelijk een antwoord gevonden lijkt te hebben.
Lees ook: Steiner: ‘Genoeg coureurs hebben interesse in Haas-zitje’
”Voor de Grand Prix van België gaan we voor de geüpgraded auto, waarmee we in Hockenheim reden”, zegt teambaas Günther Steiner in een persbericht. ”We hebben veel geleerd van het experiment en we hebben geprobeerd de auto te verbeteren door componenten te veranderen. Allebei de auto’s zullen dezelfde spec zijn, en we hopen dat we daarvan veel kunnen leren”, voegt de teambaas toe.
‘Moeten personeel rouleren’
Steiner geeft ook toe dat de focus al gedeeltelijk is verschoven naar de auto voor 2020. ”We moeten kijken wat we kunnen ontdekken in de windtunnel. We doen nog maar een klein aantal ontwikkelingen voor de 2019-auto, en we moeten kijken of we nog updates gaan brengen. Dat weten we op dit moment nog niet”, aldus de Italiaan. Lees ook: Haas nog altijd met vraagtekens chassis: ‘Weten niet wat er met de racesnelheid gebeurt’ Voor 2020 lijkt de Formule 1-kalender een recordaantal van 22 races te bevatten. Volgens de teambaas van Haas gaat dat betekenen dat de teams het personeel moeten rouleren. ”Op het moment als er gepraat wordt over het toevoegen van een race, houdt dat in dat er waarschijnlijk minder getest zal worden. We proberen een manier te vinden dat we een race kunnen toevoegen, zonder dat we het personeel hoeven te rouleren. Maar op een gegeven moment moet je wel werknemers een aantal races vrij geven. Ik denk dat de teams onderling wel snappen dat als we 22 races hebben, we minder activiteiten buiten de races om moeten doen”, aldus Steiner.
Steiner geeft ook toe dat de focus al gedeeltelijk is verschoven naar de auto voor 2020. ”We moeten kijken wat we kunnen ontdekken in de windtunnel. We doen nog maar een klein aantal ontwikkelingen voor de 2019-auto, en we moeten kijken of we nog updates gaan brengen. Dat weten we op dit moment nog niet”, aldus de Italiaan. Lees ook: Haas nog altijd met vraagtekens chassis: ‘Weten niet wat er met de racesnelheid gebeurt’ Voor 2020 lijkt de Formule 1-kalender een recordaantal van 22 races te bevatten. Volgens de teambaas van Haas gaat dat betekenen dat de teams het personeel moeten rouleren. ”Op het moment als er gepraat wordt over het toevoegen van een race, houdt dat in dat er waarschijnlijk minder getest zal worden. We proberen een manier te vinden dat we een race kunnen toevoegen, zonder dat we het personeel hoeven te rouleren. Maar op een gegeven moment moet je wel werknemers een aantal races vrij geven. Ik denk dat de teams onderling wel snappen dat als we 22 races hebben, we minder activiteiten buiten de races om moeten doen”, aldus Steiner.