De Amerikaan Gene Haas wil zijn ‘zo Amerikaans mogelijke’ renstal die in 2016 op de grid moet verschijnen toch een Europees tintje geven door ’technische partner’ te worden van een groot team.

Haas had eerder aangegeven vermoedelijk een chassis af te nemen van Dallara en motoren – en andere technologie – van Ferrari te willen kopen, maar kijkt daar nu inmiddels wat anders tegenaan, zo blijkt. De Amerikaan wil, nu hij de entree van zijn team met een jaar heeft uitgesteld, toch een ‘eigen’ auto bouwen, maar wel met zoveel mogelijk hulp van een ander team.

Haas, die afgelopen weekend bij de race in Canada was en gesprekken voerde met een aantal Ferrari-kopstukken, heeft namelijk aan Autosport verteld dat hij hoopt dat de voor 2015 voorgestelde regels die het teams makkelijker maken bepaalde componenten van elkaar te kopen inderdaad worden ingevoerd en verder uitgebreid, zodat hij daar voor 2016 maximaal gebruik van kan maken.

“We proberen een technische partner te vinden”, zegt Haas tegen Autosport. “Toen we van plan waren in 2015 onze entree te maken, was het kopen van een chassis van Dallara een goede optie, maar nu we hebben besloten pas in 2016 op de grid te verschijnen, willen we onze eigen auto produceren met hulp van een ander team.”

“De regels voor het afnemen van onderdelen van andere teams worden steeds verder versoepeld en wij willen daar zoveel mogelijk gebruik van maken”, verklaart Haas, wiens potentiële teambaas Günther Steiner dat verduidelijkt door te stellen dat Haas ‘het chassis en alles wat we verder zelf moeten maken, ook zelf construeert’, maar dat alles wat ingekocht kan worden, ook ingekocht gaat worden.

“We hopen alles wat we kunnen kopen, van één team af te kunnen nemen”, meldt Steiner. “Dit is echter een nieuwe situatie en een nieuwe manier van samenwerken en dat is ook waarom onze gesprekken met potentiële technische partners wat langer duren.”

Partners
Ferrari lijkt op het moment de meest serieuze gesprekspartner voor Haas te zijn, maar de situatie waarin het Amerikaanse team zit is – ondanks wat Steiner zegt – niet per se uniek, met uitzondering van het feit dat Haas natuurlijk nog niet op de grid staat.

Van de bestaande teams werken een aantal kleinere renstallen immers al samen met de grotere jongens en het is niet onwaarschijnlijk dat die relaties zich tevens verder ontwikkelen zodra de regels dat toestaan.

Het team van Red Bull werkt middels dochteronderneming Red Bull Technology immers nauw samen met ‘B-Team’ Toro Rosso, dat dezelfde eigenaar heeft. Ook Caterham shopt bij Red Bull Technology, terwijl Force India een technische partner heeft in Mercedes.

Sauber koopt daarnaast krachtbronnen en versnellingsbakken van Ferrari (maar verder niets) en Marussia doet hetzelfde, maar heeft daarnaast ook nog een technisch samenwerkingsverband met McLaren.