![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/02/LHamilton3-600x400.jpg)
Hamilton wil meer fan engagement in de Formule 1.
Een gebied waarop het in zijn ogen – of liever: oren – alvast beter kan, is het geluid. “Het klinkt tegenwoordig gewoon sneu als er een auto langsrijdt.” “Toen ik in 1996 daarentegen voor het eerst in de paddock was, op Spa, kwam Michael Schumacher langs en zijn schreeuwende Ferrari-V10 liet mijn hele ribbenkast trillen. Het was net een straaljager.” Inhalen
Hamilton weet dat het geluid niet het enige is wat fans trekt, maar het is volgens hem een belangrijk deel wat de sport awesome maakt. Datzelfde geldt natuurlijk voor inhalen, de laatste jaren een heikel punt. Het passeren van anderen is er namelijk niet makkelijker op geworden en Hamilton vreest dat het met de nieuwe, snellere maar ook meer van downforce-afhankelijke auto’s nog moeilijker wordt. “Volgens mijn engineers is dat althans zo. Als dat klopt, wordt het er niet leuker op voor de fans. Het spektakel zal er dan flink op achteruit gaan, dus hopelijk is dat niet het geval.” Op papier ziet het er echter niet best uit: “Want met meer op deze manier door bredere vleugels gegenereerde downforce komt er meer turbulente lucht van de auto’s, wat elkaar volgen lastiger maakt.” Een kanttekening hierbij is wel dat niet elke groep engineers verwacht dat het inhalen moeilijker wordt. Red Bulls Pierre Waché en Dan Fallows denken dat het onder de juiste voorwaarden wel mee kan vallen.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/02/LHamilton2-600x400.jpg)
Hamilton is bang dat inhalen (nog) lastiger wordt met de 2017-auto’s.