Sutton Images
Daan de Geus
26 maart 2018
Lewis Hamilton is er zeker van dat hij de Grand Prix van Australië zelfs met de interventie van de virtual safety car had kunnen winnen, als Mercedes hem maar had verteld dat hij meer marge op Sebastian Vettel had moeten hebben.
1.7 seconde, dat is de achterstand die Hamilton op de uiteindelijke winnaar Vettel had in Vettels eerste rondje na zijn pitstop. De Duitser was vlak voor de Brit weer uit de pits gekomen, na een stop onder de virtuele safetycar. De neutralisatie van de race betekende voor Vettel dat een voorsprong van slechts 11.3 seconde genoeg was om van de leiding een stop te maken en op kop te blijven. Pijnlijk, want Hamilton had de race daarvoor onder controle – maar Mercedes’ strategiesoftware zat er naast wat betreft het uitreken van de pace die Hamilton moest rijden om ook bij een stop van Vettel tijdens een (virtuele) safetycar weer aan de leiding te komen. “We dachten dat we genoeg marge hadden, maar de software had het verkeerd uitgerekend”, vertelt teambaas Toto Wolff Sky Sports F1. Hamilton vindt het met name spijtig omdat hij er van overtuigd is dat hij zowel voor als na zijn eigen pitstop sneller had kunnen gedaan indien het team daar om had gevraagd. “Ik had daar zeker de mogelijkheid toe. Er waren veel verschillende manieren waarop we hadden kunnen anticiperen. Maar als het ene systeem dit zegt en het ander dat – en je denkt dat je alles goed doet – dan is het niet anders.” Het werd er ook niet makkelijker op gemaakt doordat Ferrari twee coureurs in de strijd om de zege had, met Vettels teamgenoot Kimi Räikkönen die in het begin zo’n drie tellen achter Hamilton zat en juist eerder de pits in dook. “Je bent dan gedwongen je tegen de undercut te verdedigen waar Kimi voor ging, maar dat gaf Vettel dus vrij baan”, aldus Hamilton tegenover Formula1.com.
1.7 seconde, dat is de achterstand die Hamilton op de uiteindelijke winnaar Vettel had in Vettels eerste rondje na zijn pitstop. De Duitser was vlak voor de Brit weer uit de pits gekomen, na een stop onder de virtuele safetycar. De neutralisatie van de race betekende voor Vettel dat een voorsprong van slechts 11.3 seconde genoeg was om van de leiding een stop te maken en op kop te blijven. Pijnlijk, want Hamilton had de race daarvoor onder controle – maar Mercedes’ strategiesoftware zat er naast wat betreft het uitreken van de pace die Hamilton moest rijden om ook bij een stop van Vettel tijdens een (virtuele) safetycar weer aan de leiding te komen. “We dachten dat we genoeg marge hadden, maar de software had het verkeerd uitgerekend”, vertelt teambaas Toto Wolff Sky Sports F1. Hamilton vindt het met name spijtig omdat hij er van overtuigd is dat hij zowel voor als na zijn eigen pitstop sneller had kunnen gedaan indien het team daar om had gevraagd. “Ik had daar zeker de mogelijkheid toe. Er waren veel verschillende manieren waarop we hadden kunnen anticiperen. Maar als het ene systeem dit zegt en het ander dat – en je denkt dat je alles goed doet – dan is het niet anders.” Het werd er ook niet makkelijker op gemaakt doordat Ferrari twee coureurs in de strijd om de zege had, met Vettels teamgenoot Kimi Räikkönen die in het begin zo’n drie tellen achter Hamilton zat en juist eerder de pits in dook. “Je bent dan gedwongen je tegen de undercut te verdedigen waar Kimi voor ging, maar dat gaf Vettel dus vrij baan”, aldus Hamilton tegenover Formula1.com.
Gerelateerd nieuws
Wolff vol ontzag voor Verstappen: ‘Het was de dominantie van de coureur’
24 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
Hamilton kijkt met jaloerse ogen naar teamgenoot: ‘Ik had op pole moeten staan’
23 november 2024 17:30 - GP Las Vegas
Hamilton in zak en as na teleurstellende kwalificatie: ‘Race is voor mij al voorbij’
23 november 2024 10:40 - GP Las Vegas