Lewis Hamilton was vandaag in beide trainingen de snelste coureur op de baan. De McLaren-coureur hoopt dat – uiteraard – ook morgen en zondag te zijn, maar rekent zich nog niet rijk.

“Het was een positieve eerste dag voor ons”, vertelt Hamilton, die in de eerste sessie negen duizendsten sneller was dan nummer twee Sebastian Vettel en in VT2 ruim twee tienden te snel was voor diezelfde achtervolger.

“We lijken hier sterk te zijn en ik hoop dat we dit vol kunnen houden, maar dit is een circuit dat zwaar is voor de banden, dus het is moeilijk om voorspellingen te doen”, zo houdt de Engelsman nog een slag om de arm, waarbij hij aangeeft dat het circuit en Pirelli-rubber ook vandaag al voor een uitdaging zorgden: “Door de hoge temperaturen leek het wel alsof de banden smolten terwijl we er op reden.”

“Ondanks dat, zagen onze lange runs er echter goed uit”, vervolgt Hamilton, die blij is dat alles verder volgens plan verliep. “Dit was onze beste vrijdag in een lange, lange tijd. De auto voelde bovendien goed aan, waarvoor ik de jongens erg dankbaar ben, dus het zou ideaal zijn als ik morgen pole kan pakken”, verklaart de coureur die van elk moment van zijn laatste weekend bij McLaren wil genieten.

Terwijl Hamilton tot twee keer toe de snelste was, moest teamgenoot Jenson Button genoegen nemen met een vierde en achtste tijd. In de tweede training reed Button echter met een andere – kleinere – achtervleugel dan Hamilton, dus die sessie stond voor hem in het kader van testwerk in plaats van het rijden van snelle tijden.

“In de configuratie waarin ik in VT2 reed, heeft de auto minder downforce, maar bij deze hoge temperaturen maakt dat het erg lastig om de auto onder controle te houden, aangezien je door het gebrek aan downforce veel meer glijdt en de banden zodoende sneller slijten.”

“Het testen van de kleinere achtervleugel was desondanks nuttig, want we wilden weten wat het verschil is tussen de twee vleugels”, vertelt Button. “Wat we geleerd hebben, is dat je met de kleinere vleugel verrassend snel bent tijdens langere runs, maar dat je over een enkele ronde wat inlevert, omdat het drag reduction system van de kleine vleugel zo te zien niet zo effectief is als dat van de grotere vleugel.”

Met welke achtervleugel Button en Hamilton morgen en zondag gaan rijden, vertelt McLaren verder niet. Het enige wat de renstal uit Woking er over kwijt wil, is dat het de data vanavond nog eens goed gaat bestuderen.