Formule1
Daan de Geus
23 februari 2012
Volgens Lewis Hamilton heeft zijn renstal McLaren geen fout begaan door als enige team voor een conventioneel neusontwerp te kiezen in plaats van een ‘getrapte’ neus.
McLaren is vooralsnog de enige renstal die haar nieuwe bolide niet van een ‘bultneus’ of ‘getrapte’ neus heeft voorzien, maar in plaats daarvan voor een ontwerp heeft gekozen dat meer in lijn is met de neuzen die in voorgaande jaren op de Formule 1-bolides te bewonderen waren.
De reden hiervoor is dat McLaren een chassis heeft dat sowieso lager is dan dat van al haar rivalen, en dat het team uit Woking dus geen ’traptrede’ nodig heeft om de neus ten opzichte van de rest van het chassis te verlagen, aangezien het ook met een veel meer geleidelijk aflopende neus aan alle hoogte- en veiligheidsvoorschriften voldoet.
Aangezien McLaren echter het enige team is dat voor die oplossing heeft gekozen, werden er vraagtekens bij het ontwerp van de MP4-27 gezet. Terwijl kopstukken van de renstal al bij hoog en laag volhielden dat het ontwerp prima was en de theorie er achter sluitend was, constateert ook Hamilton – met de helft van de wintertests inmiddels achterwege – nu dat McLaren geen misstap heeft gezet.
“Ik denk dat onze bolide qua downforce niet onderdoet voor de auto’s van de andere teams, die wel allemaal een stepped nose hebben”, zegt de wereldkampioen van 2008 in interview met ESPNF1.
“Het is natuurlijk altijd zaak om de auto zo te ontwerpen en af te stellen dat je in elk deel van een bocht zoveel mogelijk downforce genereert en een goede balans hebt, dus daar zijn we nu tijdens het testen mee bezig, maar het ziet er niet naar uit dat onze keuze voor een conventionele neus een fout is geweest”, aldus de Engelsman.