Hamilton wilde opgeven tijdens de Grand Prix van Duitsland: ‘Retire the car!’
Laurens Stade
29 juli 2019
Het had een memorabel weekend voor Mercedes moeten worden in Hockenheim, maar het eindigde in drama. Valtteri Bottas crashte in de slotfase van de race en viel uit, terwijl zijn teamgenoot Lewis Hamilton vanaf de leiding de muur in ging. De Brit kon na een chaotische pitstop wel door, maar had er in de slotfase nog maar weinig zin in: ”Laten we stoppen.”
In ronde 27 is het Lando Norris die zijn auto aan de kant moet zetten vanwege motorproblemen. Dit zorgt voor een virtuele safety car-periode. Charles Leclerc besluit om naar binnen te duiken voor de zachte banden. Hamilton wordt verzocht om buiten te blijven op zijn intermediates omdat de laatste sector te nat is. ”Sector drie is inderdaad gewoon nog nat”, aldus Hamilton over de boordradio.
Een paar bochten later meldt het team dat Hamilton naar binnen moet komen, voor de zachte band. ”Coureurs op de zachte band zijn momenteel sneller”, aldus Peter Bonnington, de engineer van de Brit. ”Ik zou niet voor de mediums gaan, die zijn veel te hard voor nu”, meldt Hamilton. ”Nog steeds box box”, klinkt het vanaf de pitmuur.
Lees ook: Verstappen wint doorweekt spektakel in Hockenheim, sensationeel podium Kvyat en Vettel
Crash Leclerc
Al snel na zijn pitstop meldt het team: ”Leclerc ligt eraf. Hij stond op de zachte band, de laatste sector is glad.” De safety car komt op de baan zodat de Ferrari van Leclerc weggehaald kan worden in de voorlaatste bocht. ”Het is nog steeds veel te glad. Deze banden zijn een risico”, aldus Hamilton. Dat blijkt al gauw als Hamilton kort na dat bericht zijn auto in de muur zet op dezelfde plaats als Leclerc, tijdens de safety car-periode. Hij glijdt te wijd, beschadigt zijn voorvleugel maar kan zijn weg naar de pit vervolgen. ”Box box, ik ben mijn voorvleugel kwijt”, klinkt Hamilton in paniek. ”Oké, kom naar binnen. Wil je intermediates?”, vraagt het team. ”Yes man”, antwoordt de Brit. Het team rekent niet op de pitstop en dat is te merken. De nieuwe voorvleugel wordt er haastig bij gepakt, terwijl de monteurs met verkeerde banden klaarstaan. Ongekende paniek bij Mercedes in de pits: rechtsvoor gaan de intermediates erop, terwijl er linksvoor eerst nog zachte banden opgezet worden. Tot overmaat van ramp krijgt hij ook nog een tijdstraf van vijf seconden, voor het binnenrijden van de pits via de verkeerde kant van de bollard. Lees ook: Alle incidenten van een knotsgekke Grand Prix van Duitsland op een rijtje De laatste druppel
”Hoe erg is de schade aan de auto?”, vraagt de vijfvoudig wereldkampioen na zijn dramatische pitstop. ”We moeten ernaar kijken, maar we denken dat het alleen de voorvleugel was”, reageert ‘Bono’. In ronde 41 is het Nico Hülkenberg die vanaf de tweede plaats van de baan schiet, met opnieuw een safety car-periode als gevolg. ”Waarom zijn we niet naar binnen gegaan voor nieuwe intermediates? Mijn banden zijn er slecht aan toe”, aldus de Brit. ”We moeten de straf nog indienen, dan zouden we achter anderen komen te zitten”, is het antwoord van het team. Na de safety car-periode meldt Hamilton dat de baancondities goed genoeg zijn voor slicks , en komt dan ook binnen voor de softs. In ronde 53 spint Hamilton op volle snelheid door de eerste bocht. Hij weet zijn Mercedes uit de muur te houden. ”We hebben je pitstop bevestigd”, zegt zijn engineer. ”Laten we stoppen”, klinkt Hamilton die op dat moment dertiende ligt. ”Oké Lewis, box box. We zetten je op nieuwe zachte banden”, aldus Bono. Hamilton ziet dat niet zitten: ”Retire the car!”, klinkt de Brit gefrustreerd. Het team wil daar niet aan denken: ”Nee, Lewis. Er zijn nog genoeg mogelijkheden als er nog een safety car-periode komt.” Uiteindelijk rijdt Hamilton de race uit en eindigt op een teleurstellende elfde plaats. Met het geluk dat beide Alfa Romeo’s een tijdstraf krijgen van dertig seconden wordt hij nog negende. ”Het was een bizarre race. Het was een van de moeilijkste races voor ons sinds een lange tijd. Ik dacht dat ik de race onder controle had, maar ik ging wijd in bocht zestien en het leek wel of ik over ijs gleed. Ik maakte een fout en betaalde daar de prijs voor. Ik ging aan de leiding, maar eindigde elfde”, aldus Hamilton na de race. Lees ook: Mercedes gaat kopje onder in thuisrace: ‘Het kon niet veel slechter’
Al snel na zijn pitstop meldt het team: ”Leclerc ligt eraf. Hij stond op de zachte band, de laatste sector is glad.” De safety car komt op de baan zodat de Ferrari van Leclerc weggehaald kan worden in de voorlaatste bocht. ”Het is nog steeds veel te glad. Deze banden zijn een risico”, aldus Hamilton. Dat blijkt al gauw als Hamilton kort na dat bericht zijn auto in de muur zet op dezelfde plaats als Leclerc, tijdens de safety car-periode. Hij glijdt te wijd, beschadigt zijn voorvleugel maar kan zijn weg naar de pit vervolgen. ”Box box, ik ben mijn voorvleugel kwijt”, klinkt Hamilton in paniek. ”Oké, kom naar binnen. Wil je intermediates?”, vraagt het team. ”Yes man”, antwoordt de Brit. Het team rekent niet op de pitstop en dat is te merken. De nieuwe voorvleugel wordt er haastig bij gepakt, terwijl de monteurs met verkeerde banden klaarstaan. Ongekende paniek bij Mercedes in de pits: rechtsvoor gaan de intermediates erop, terwijl er linksvoor eerst nog zachte banden opgezet worden. Tot overmaat van ramp krijgt hij ook nog een tijdstraf van vijf seconden, voor het binnenrijden van de pits via de verkeerde kant van de bollard. Lees ook: Alle incidenten van een knotsgekke Grand Prix van Duitsland op een rijtje De laatste druppel
”Hoe erg is de schade aan de auto?”, vraagt de vijfvoudig wereldkampioen na zijn dramatische pitstop. ”We moeten ernaar kijken, maar we denken dat het alleen de voorvleugel was”, reageert ‘Bono’. In ronde 41 is het Nico Hülkenberg die vanaf de tweede plaats van de baan schiet, met opnieuw een safety car-periode als gevolg. ”Waarom zijn we niet naar binnen gegaan voor nieuwe intermediates? Mijn banden zijn er slecht aan toe”, aldus de Brit. ”We moeten de straf nog indienen, dan zouden we achter anderen komen te zitten”, is het antwoord van het team. Na de safety car-periode meldt Hamilton dat de baancondities goed genoeg zijn voor slicks , en komt dan ook binnen voor de softs. In ronde 53 spint Hamilton op volle snelheid door de eerste bocht. Hij weet zijn Mercedes uit de muur te houden. ”We hebben je pitstop bevestigd”, zegt zijn engineer. ”Laten we stoppen”, klinkt Hamilton die op dat moment dertiende ligt. ”Oké Lewis, box box. We zetten je op nieuwe zachte banden”, aldus Bono. Hamilton ziet dat niet zitten: ”Retire the car!”, klinkt de Brit gefrustreerd. Het team wil daar niet aan denken: ”Nee, Lewis. Er zijn nog genoeg mogelijkheden als er nog een safety car-periode komt.” Uiteindelijk rijdt Hamilton de race uit en eindigt op een teleurstellende elfde plaats. Met het geluk dat beide Alfa Romeo’s een tijdstraf krijgen van dertig seconden wordt hij nog negende. ”Het was een bizarre race. Het was een van de moeilijkste races voor ons sinds een lange tijd. Ik dacht dat ik de race onder controle had, maar ik ging wijd in bocht zestien en het leek wel of ik over ijs gleed. Ik maakte een fout en betaalde daar de prijs voor. Ik ging aan de leiding, maar eindigde elfde”, aldus Hamilton na de race. Lees ook: Mercedes gaat kopje onder in thuisrace: ‘Het kon niet veel slechter’