Sutton Images
Vincent Sondermeijer
11 juni 2017
Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Canada gewonnen. De Mercedes-coureur leidde van start tot finish. Omdat rivaal Sebastian Vettel punten liet liggen, deed Hamilton goede zaken voor het kampioenschap.
Hamilton, die gisteren zijn 65ste pole position pakte, hield bij de start de leiding. Hij reed onbedreigd naar de overwinning, zijn zesde op het Circuit Gilles Villeneuve. Aan de finish hield hij twintig seconden over op teamgenoot Valtteri Bottas, die het eerste één-tweetje voor Mercedes dit jaar veilig stelde. Red Bull-coureur Daniel Ricciardo finishte als derde.
Aan het begin van de race leek het erop dat Max Verstappen een goede kans maakte op een podiumfinish. Door bij de start perfect positie te kiezen aan de buitenkant van de eerste bocht, steeg hij van de vijfde naar de tweede plek. Alle hoop vervloog echter voor de Nederlander toen in de elfde ronde zijn Red Bull stil viel.
Vroege pitstop
WK-leider Sebastian Vettel liet in Montréal punten liggen. Vettel verloor dankzij een touché met Max Verstappen bij de start een deel van zijn voorvleugel. Hij moest een vroege pitstop maken om een nieuwe neus te halen. De WK-leider werd daardoor bovendien gedwongen een tweestopstrategie te kiezen, terwijl de coureurs in de top drie maar één stop maakten. Vettel kwam voor zijn tweede pitstop klem te zitten achter de Force India’s van Sergio Pérez en Esteban Ocon. In de slotfase kwam hij hen opnieuw tegen. Pas een paar ronden voor de finish slaagde Vettel erin de roze bolides te passeren. In de andere Ferrari reed Kimi Räikkönen een belabberde race. Räikkönen zette in de openingsfase zijn bolide bijna in de muur, doordat hij met een wiel het gras op reed. De Fin hield de auto onder controle, maar verloor plekken. In het restant van de race was hij geen moment snel genoeg om het verloren terrein terug te winnen. Dat hij in de laatste tien ronden kampte met een technisch probleem, hielp niet mee. Na zeven races leidt Vettel het wereldkampioenschap nog altijd. De voorsprong van de Duitser op Hamilton slonk echter aanzienlijk. Het verschil tussen beide coureurs, die allebei drie races hebben gewonnen dit jaar, is nu nog maar twaalf punten. Eerder waren dat er vijfentwintig. Max Verstappen is zesde met 45 punten, één meer dan Sergio Pérez. Ocon is niet bang
Pérez en teamgenoot Ocon lieten opnieuw zien dat Force India dit jaar wederom een ijzersterke auto heeft. Na hun vierde en vijfde plek in Barcelona, eindigden de twee nu als vijfde en zesde. Pérez en Ocon bleven het grootste deel van de race vlak in het spoor van Ricciardo, terwijl de Ferrari’s de grootste moeite hadden hen in te halen. Ocon liet met twee aanvallen op Pérez bovendien nog even zien dat hij niet bang is voor zijn meer ervaren teamgenoot. Ocons collega-groentje Lance Stroll reed voor eigen publiek de beste race uit zijn F1-loopbaan. Hij vocht met Hülkenberg, Magnussen, Vandoorne, Alonso en Palmer, op weg naar de negende plek aan de finish – zijn eerste WK-punten. Hij is nu na Max Verstappen de jongste puntenscorer ooit in de Formule 1. Ook Fernando Alonso leek op weg om eindelijk weer eens punten te scoren, totdat de Honda-motor in zijn McLaren de geplaagde spanjaard twee ronden voor het einde voor de zoveelste keer in de steek liet. Alonso’s landgenoot Carlos Sainz bewees in Canada weer eens een wispelturige coureur te zijn. Soms razendsnel, soms met domme fouten. In die laatste categorie valt de stuuractie waardoor hij in de openingsronde in botsing kwam met Romain Grosjean. Sainz’ Toro Rosso gleed stuurloos rechtdoor in de tweede chicane, waar de auto Felipe Massa’s Williams trof. Voor beide coureurs zat de race erop. Het incident zorgde voor de enige safetycarfase van de wedstrijd.
WK-leider Sebastian Vettel liet in Montréal punten liggen. Vettel verloor dankzij een touché met Max Verstappen bij de start een deel van zijn voorvleugel. Hij moest een vroege pitstop maken om een nieuwe neus te halen. De WK-leider werd daardoor bovendien gedwongen een tweestopstrategie te kiezen, terwijl de coureurs in de top drie maar één stop maakten. Vettel kwam voor zijn tweede pitstop klem te zitten achter de Force India’s van Sergio Pérez en Esteban Ocon. In de slotfase kwam hij hen opnieuw tegen. Pas een paar ronden voor de finish slaagde Vettel erin de roze bolides te passeren. In de andere Ferrari reed Kimi Räikkönen een belabberde race. Räikkönen zette in de openingsfase zijn bolide bijna in de muur, doordat hij met een wiel het gras op reed. De Fin hield de auto onder controle, maar verloor plekken. In het restant van de race was hij geen moment snel genoeg om het verloren terrein terug te winnen. Dat hij in de laatste tien ronden kampte met een technisch probleem, hielp niet mee. Na zeven races leidt Vettel het wereldkampioenschap nog altijd. De voorsprong van de Duitser op Hamilton slonk echter aanzienlijk. Het verschil tussen beide coureurs, die allebei drie races hebben gewonnen dit jaar, is nu nog maar twaalf punten. Eerder waren dat er vijfentwintig. Max Verstappen is zesde met 45 punten, één meer dan Sergio Pérez. Ocon is niet bang
Pérez en teamgenoot Ocon lieten opnieuw zien dat Force India dit jaar wederom een ijzersterke auto heeft. Na hun vierde en vijfde plek in Barcelona, eindigden de twee nu als vijfde en zesde. Pérez en Ocon bleven het grootste deel van de race vlak in het spoor van Ricciardo, terwijl de Ferrari’s de grootste moeite hadden hen in te halen. Ocon liet met twee aanvallen op Pérez bovendien nog even zien dat hij niet bang is voor zijn meer ervaren teamgenoot. Ocons collega-groentje Lance Stroll reed voor eigen publiek de beste race uit zijn F1-loopbaan. Hij vocht met Hülkenberg, Magnussen, Vandoorne, Alonso en Palmer, op weg naar de negende plek aan de finish – zijn eerste WK-punten. Hij is nu na Max Verstappen de jongste puntenscorer ooit in de Formule 1. Ook Fernando Alonso leek op weg om eindelijk weer eens punten te scoren, totdat de Honda-motor in zijn McLaren de geplaagde spanjaard twee ronden voor het einde voor de zoveelste keer in de steek liet. Alonso’s landgenoot Carlos Sainz bewees in Canada weer eens een wispelturige coureur te zijn. Soms razendsnel, soms met domme fouten. In die laatste categorie valt de stuuractie waardoor hij in de openingsronde in botsing kwam met Romain Grosjean. Sainz’ Toro Rosso gleed stuurloos rechtdoor in de tweede chicane, waar de auto Felipe Massa’s Williams trof. Voor beide coureurs zat de race erop. Het incident zorgde voor de enige safetycarfase van de wedstrijd.