Toro Rosso’s aankondiging dat Brendon Hartley ook in 2018 voor het team rijdt, zat er al een paar weken aan te komen. Dat vertelt de Nieuw-Zeelander zelf.

“Het was geen verrassing voor me toen ik het donderdag las, laat ik het zo zeggen”, grapt Hartley in gesprek met Crash.net. “Ikzelf had de bevestiging een paar weken geleden al gekregen”, verklapt hij.

Hartley debuteerde tijdens het raceweekend in Amerika, eind oktober. Hij stapte in bij Toro Rosso na het vertrek van Carlos Sainz en omdat Pierre Gasly dat weekend in Japan moest racen.

Hartley heeft nu drie Grands Prix gereden, nummer vier volgt volgende week in Abu Dhabi.

Aanvankelijk was niet duidelijk of Hartley zijn zitje zou houden, met Daniil Kvyat op dat moment ook nog aan Toro Rosso verbonden en tijdens het weekend in Amerika zijn teamgenoot.

Kvyat hoefde daarna echter niet meer terug te komen, nadat hij eerder na de Grote Prijs van Singapore, half september, al tijdelijk opzij werd gezet om plaats te maken voor Gasly. Hartley mocht wel blijven.

Dat de deal al eerder gedaan werd, is weinig verrassend: Hartley had namelijk al een (principe)akkoord om in 2018 voor Ganassi in de Indycars te racen, hetgeen ook nog afgewikkeld moest worden.

Hartley en Ganassi zijn hier niet inhoudelijk op ingegaan, maar Toro Rosso-teambaas Franz Tost erkende tegenover NBC wel dat er “lang” met Ganassi onderhandeld is om alles te regelen.

Porsche
Behalve dat Hartley zich in 2018 Toro Rosso-coureur mag noemen, blijft hij ook verbonden aan Porsche, waarvoor hij de afgelopen jaren in het World Endurance Championship heeft geracet.

Hartley zat sinds 2014 bij Porsche’s LMP1-team en reed dit weekend zijn laatste race voor het fabrieksteam.

Voor Porsche, dat zich terugtrekt uit de LMP1-klasse van het WEC, won Hartley eerder dit jaar de 24 Uur van Le Mans, terwijl hij zowel in 2015 als dit jaar de titel in de LMP1 heeft gewonnen.

Porsche-motorsportchef Andreas Seidl vertelt Autosport dat Hartley “binnen de familie blijft”, al moet er nog gekeken worden wat dit precies betekent.

Het kan dan gaan over een rol bij het geven van demonstraties met Porsche’s LMP1 919 Hybrid, maar het is niet uitgesloten dat Hartley in de GT-klasse endurance-races voor Porsche gaat rijden.

Hartley zelf zegt dat hij hier nog niet over heeft nagedacht, al bevestigt hij tegenover Autosport dat hij er – met een slag om de arm – zeker interesse in heeft voor Porsche te blijven racen.

“Als het zou kunnen, zou ik elk weekend ergens in racen, maar de Formule 1 is volgend jaar wel echt mijn prioriteit. Het wordt mijn eerste hele seizoen en ik heb veel te leren.”