McLaren-teambaas Eric Boullier riep motorpartner Honda recentelijk op de ‘Formule 1-cultuur’ meer te omarmen. Volgens Honda-topman Yusuke Hasegawa doet het dat al door met externe adviseurs te werken. De naam van motorgoeroe Mario Illien zingt daarbij rond.

De oproep van Boullier was in brede zin bedoeld wat betreft de manier waarop Honda de Formule 1 benadert. Volgens Boullier werkt Honda, dat voor het derde jaar op rij een motor heeft geproduceerd waar veel mis mee is, te veel zoals in de auto-industrie, met de blik op een te lange termijn.

In ieder geval op één specifiek punt hanteert Honda echter al een typische ‘Formule 1-aanpak’, benadrukt motorchef Hasegawa. “We hebben al gelijktijdig meerdere ontwikkelingsprogramma’s lopen en we werken ook al met een aantal externe consultants”, vertelt hij aan Autosport.

Hasegawa (links) met McLaren-coureur Fernando Alonso, die de afgelopen tijd erg kritisch is geweest over Honda.

Het gaat daarbij volgens Hasegawa (ook) om adviseurs die door McLaren zijn ingeschakeld en ingehuurd en die binnen Honda ‘werken zoals gewone Honda-medewerkers’. “We vormen één geheel. Er werken namelijk ook veel Franse en Engelse engineers bij ons. Dat brengt natuurlijk taalbarrières en wat culturele verschillen met zich mee, maar ik denk wel dat het goed werkt.”

De adviseurs zijn daarbij vooral nuttig voor het werk voor de korte termijn en direct resultaat, geeft Hasegawa aan. “Het gaat om mensen die niet alleen erg getalenteerd zijn, maar ook kennis van buiten brengen, wat waardevol is.”

Illien (links) en Ilmor werkten recentelijk op voorspraak van Red Bull met Renault.

Volgens het Duitse Auto Bild is de bekende motorexpert Mario Illien daarbij één van de adviseurs die door McLaren zelf is ingehuurd. Illien en zijn firma Ilmor werkten sinds de winter van 2014/2015 met Renault aan de hybride V6-turbo van de Franse automaker. Die samenwerking – die op voorspraak van Renault-klant Red Bull werd aangegaan – werd eerder dit jaar echter beëindigd.

Motormeeting
Auto Bild meldt verder dat Illien afgelopen vrijdag aanwezig zou zijn geweest bij de FIA-bijeenkomst in Parijs waar over de motorformule voor 2021 en daarna is gesproken.

Behalve de huidige motorfabrikanten (Mercedes, Ferrari, Renault en Honda) mochten ook vertegenwoordigers van andere autofabrikanten en onafhankelijke motorbouwers – zoals Ilmor of Cosworth – aanschuiven. Namens de Volkswagen Group was Lamborghini-topman Stefano Domenicali naar verluidt aanwezig.