![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/01/opener-300x300.jpg)
Ron van der Heiden met het allereerste nummer van Formule 1, een seizoensoverzicht van het rampjaar 1994. Foto: Luciana Benaduce Figueiredo
“Ik heb ze die maandag meteen gebeld: ‘We zijn een Nederlandse uitgeverij en willen graag je blad vertalen en in Nederland uitbrengen.’” Het blad kon voordat het eerste nummer überhaupt was verschenen meteen rekenen op een vaste schare lezers, mede door een slimmigheidje van de twee. Ze kopen in de aanloop naar de eerste editie reclametijd rond de GP’s van Japan en Australië. “Die waren midden in de nacht en dan zijn de prijzen heel laag: we betaalden 400 gulden voor een commercial. Maar het was heel effectief, want wie staan er op voor een race? De diehards natuurlijk. Voor weinig geld bereikten we direct onze doelgroep. Het Duitse blad had al een commercial: van een ronddraaiend tijdschrift dat naar je toe komt. Daar hebben we onze versie in geplakt. De Grand Prix van Japan was in november en RTL werd meteen platgebeld met de vraag: wanneer komt dat blad?” In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 2, lees je een uitgebreid interview met Ron van der Heiden. Hij vertelt over de redactie in een tochtig studentenhuis, het eerste bezoek van Olav Mol, de uiteindelijke verkoop van het blad en een intimiderend briefje van niemand minder dan Bernie Ecclestone. FORMULE 1 nr. 2 is nu in de winkel te koop of hier te bestellen.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/01/Spread-Winna-1500x1061.jpg)
Foutjes in het eerste nummer, het resultaat van nachtwerk. Michael Schumacher is de WINNA van 1994.