In aanloop naar het Formule 1-seizoen staat het bol van de onthullingen van speciale liveries, met als klap op de vuurpijl het F1 75-evenement van komende dinsdag – kleuren maken de auto. Als opwarmertje doken we in de archieven van F1-liveries door de jaren heen. In deel 1 zag je die met een Nederlands tintje, in deel 2 de liveries van iconische en kleurrijke aard.
Ook in de Formule 1 valt over smaak niet te twisten. Hoewel dat dus ook geldt voor liveries, steekt een aantal historische kleurstellingen met kop en schouders boven de grauwe middelmaat uit. Met het oog op de teampresentaties nemen we er een paar onder de loep.
Iconisch zwart
Toen Haas zich in 2019 aan Rich verbond viel de Formule 1 bijna in katzwijm. Want met de zwart-gouden VF-19 die het Amerikaanse team presenteerde (foto boven), leken de tijden van de iconische Lotussen met hun zwart-gouden John Player Special-liveries terug te keren in de paddock. Niets bleek minder waar: Rich Energy bleek een farce en een jaar later waren de Haas-bolides weer saai grijs. Spijtig, want het partnerschap leverde naast smeuïge verhalen een prachtige bolide op, vergelijkbaar met de Lotus 97T van Ayrton Senna en de Wolf WR1 van Jody Scheckter. Dat zwart niet alleen lekker oogt met goud, is te zien aan de Arrows A19 en de Sauber C14.

Lees ook: Wanneer onthullen de F1-teams hun auto’s?
Martini & Rossi
Toen Martini in 2014 bekendmaakte dat het hoofdsponsor zou worden van Williams waren de reacties onverdeeld positief. Over de smaak van het drankje lopen de meningen uiteen – we kunnen niet allemaal James Bond zijn – maar Martini-kleuren maken elke auto mooier. Kijk maar eens naar deze Brabham uit 1976 en Lotus uit 1979.

Scharlakenrood
De saaiste livery in de Formule 1? Ferrari rijdt al sinds 1950 in het rood, met hier en daar een uitstapje (geel voor Gendebien, blauw-wit voor N.A.R.T.) Niet voor niets zei Enzo Ferrari ooit: “Vraag een kind om een auto te tekenen, en hij zal het zeker rood kleuren.” De belangrijkste discussie onder tifosi is welke kleur rood en in combinatie met welke andere kleuren: het Rosso Scuderia met wit van de Schumacher-jaren of het Rosso Corsa met zwart van het tijdperk Prost, Alesi en Berger. Onze voorkeur gaat uit naar rood-zwarte combinatie die de afgelopen jaren terug is.

Tabak
Er was een tijd dat roken de norm was en tabaksreclame alom geaccepteerd werd, ook in de Formule 1. Tot 1968 waren sponsoruitingen op auto’s verboden, maar geldgebrek deed de FIA besluiten reclame toe te staan. De eerste die toehapte was Colin Chapman. De teambaas van Lotus sloot een contract voor 85.000 Engelse pond met Imperial Tobacco. De oorspronkelijk groen met gele Lotus 49B werd in z’n geheel rood, goud en wit gespoten, de kleuren van sigarettenmerk Gold Leaf. Kleuren maken de auto, maar ook de reclame.
Enkele jaren later ging McLaren in zee ging met Marlboro en dat leverde onvergetelijke liveries op. De rood-witte samenwerking hield stand tot en met 1996. In de jaren negentig reed vrijwel de hele grid met tabaksreclame. Zo ook BAR dat naar goed Amerikaans gebruik eigenlijk met twee verschillende liveries wilde rijden. De FIA stak daar een stokje voor, waarop BAR besloot de twee liveries dan maar op één auto te spuiten.

Geen kunst
Doe eens gek en vraag een kunstenaar om je Formule 1-auto te beschilderen. Zeker de laatste jaren heeft Red Bull er een handje van om voor aanvang van het seizoen de nieuwe auto in een kunstig jasje te presenteren. Het deed dat onder andere dit jaar met de Mr. Doodle RB19, maar eerder ook met de RB15. Ook Alfa Romeo kwam de afgelopen jaren een paar keer kunstig uit de winterslaap met enkele opmerkelijke art cars. Maar één van de mooiste kunstliveries is wel de Ligier JS39 van 1993. Hoofdsponsor Gitanes zat in een blauwe fase en kwam met dit plaatje op de proppen.

Bekijk hier de Formule 1-kalender van 2025
NU in de winkel en online te bestellen (met gratis bezorging in Nederland): de Wintereditie van FORMULE 1 Magazine! Vol exclusieve interviews met o.a. Helmut Marko, Felipe Massa, Pierre Gasly, Alexander Albon en Fred Vasseur.