Ho-Pin Tung: ‘Eén lekke band deed ons in 24 uur de das om’
Motorsport Images
André Venema
18 juni 2019
Hij stampte er in de slotfase van Le Mans nog een lange sprint uit, maar het bleek net niet genoeg voor Ho-Pin Tung om met Jackie Chan DC Racing de hoofdprijs in de LMP2 op te halen. “Eén lekke band deed ons in 24 uur de das om.”
Met een tweede plaats in de klassieker op Frans grondgebied sloot Tung, huiscolumnist van FORMULE 1, een lang seizoen af. Ook in het eindklassement bezet hij met zijn team die positie. “Ik heb een dubbel gevoel”, zegt Tung, die twee jaar geleden in Le Mans won in de LMP2. “Het voelt aan de ene kant toch een beetje als een anticlimax, want we hebben de race en de titel in onze klasse niet gewonnen. Aan de andere kant: iedere coureur die actief is in de autosport droomt ervan in Le Mans eens op het podium te staan. Ik heb er nu twee keer op gestaan.”
Lees ook: Tung: ‘In Le Mans op het podium staan was een sprookje’
Signatech-Alpine bleek net als vorig jaar zowel in de 24 uursrace als overall te sterk. “In de tests waren we onwijs snel, in de race hadden we het moeilijker”, analyseert Tung. “We hadden niet dezelfde snelheid.” Dat lag volgens hem voor een deel aan de lagere temperatuur op de wedstrijddag en de banden. Tungs team reed met Dunlops, de concurrent met Michelins. “En wat de snelheid betrof hadden die banden iets de overhand.”
Ballen uit de broek
Desondanks kon auto 38 van DC Racing, aldus Tung, aardig meekomen. “Wij startten vanaf P7 en verloren daardoor in het begin meteen al een minuut. En het was zo moeilijk om die in het verkeer terug te halen. Daarnaast hadden we vaak pech dat als we het gat bijna hadden dichtgereden er een safetycar de baan op draaide. Dat is wel vier, vijf keer gebeurd. Steeds rijd je je de ballen uit de broek en dan wordt het weer niet teniet gedaan.” ’s Ochtends kreeg Tungs team de leider andermaal in het vizier. Het gat bedroeg volgens hem nog een seconde of twintig. Een lekke band in de eerste sector draaide de winstkansen definitief de nek om. “We verloren daardoor een ronde”, aldus Tung. “Aan de finish kwamen we uiteindelijk iets meer dan twee minuten tekort. Eén lekke band heeft ons in 24 uur eigenlijk de das om gedaan.” Lees ook: 24 Uur van Le Mans: Tung op het podium, Alonso zwaait af met winst Zo slecht nog niet
Met drie overwinningen slot DC Racing het jaar uiteindelijk af. Zo slecht was het nou ook weer niet, erkent Tung. “Ik had het er nog over met mijn teamgenoten: als iemand een paar jaar geleden tegen ons had gezegd dat we twee keer in Le Mans op het podium zouden komen, hadden we er direct voor getekend.” In principe rijdt Tung tijdens het volgende super season van het WEC, dat in september begint en met de 24 Uur van Le Mans van 2020 wordt afgesloten, weer voor Jackie Chan DC Racing. Daarnaast blijft hij waarschijnlijk aan als simulator- en testcoureur van Jaguar in de Formule E.
Desondanks kon auto 38 van DC Racing, aldus Tung, aardig meekomen. “Wij startten vanaf P7 en verloren daardoor in het begin meteen al een minuut. En het was zo moeilijk om die in het verkeer terug te halen. Daarnaast hadden we vaak pech dat als we het gat bijna hadden dichtgereden er een safetycar de baan op draaide. Dat is wel vier, vijf keer gebeurd. Steeds rijd je je de ballen uit de broek en dan wordt het weer niet teniet gedaan.” ’s Ochtends kreeg Tungs team de leider andermaal in het vizier. Het gat bedroeg volgens hem nog een seconde of twintig. Een lekke band in de eerste sector draaide de winstkansen definitief de nek om. “We verloren daardoor een ronde”, aldus Tung. “Aan de finish kwamen we uiteindelijk iets meer dan twee minuten tekort. Eén lekke band heeft ons in 24 uur eigenlijk de das om gedaan.” Lees ook: 24 Uur van Le Mans: Tung op het podium, Alonso zwaait af met winst Zo slecht nog niet
Met drie overwinningen slot DC Racing het jaar uiteindelijk af. Zo slecht was het nou ook weer niet, erkent Tung. “Ik had het er nog over met mijn teamgenoten: als iemand een paar jaar geleden tegen ons had gezegd dat we twee keer in Le Mans op het podium zouden komen, hadden we er direct voor getekend.” In principe rijdt Tung tijdens het volgende super season van het WEC, dat in september begint en met de 24 Uur van Le Mans van 2020 wordt afgesloten, weer voor Jackie Chan DC Racing. Daarnaast blijft hij waarschijnlijk aan als simulator- en testcoureur van Jaguar in de Formule E.