Beste redactie,

Om Formule 1-coureur te worden heb je een superlicentie nodig. Maar hoe krijg je die eigenlijk? Waarom had bijvoorbeeld Yuji Ide vorig jaar wel een superlicentie, en Giedo van der Garde niet?

Hopelijk weten jullie hierop het antwoord.

Groet

Ferdinand van de Pick
Ter Weksel

Hallo Ferdinand,

De FIA heeft een aantal criteria vastgesteld voor het verkrijgen van een superlicentie. Hieronder de vereiste resultaten per raceklasse om een licentie te halen.

GP2

Een plaats bij de eerste vier in het kampioenschap in een van de laatste twee seizoenen.

Minstens vijf topdrieklasseringen of minstens tien topzesklasseringen

Formule Nippon

Een plek bij de eerste drie in het kampioenschap in een van de laatste twee seizoenen. Yuji Ide werd in 2005 tweede in de Formule Nippon, en kreeg dus zijn papiertje. Die heeft hij overigens alweer moeten inleveren.

VS

Een plek bij de eerste zes in het kampioenschap van de IRL of Champ Car in een van de laatste twee seizoenen

F3000/FRenault

De kampioen in de Renault World Series, Renault V6, de Euroseries 3000 of de International F3000 Masters kunnen binnen twaalf maanden na hun laatste race in die klasse een superlicentie aanvragen. Jaap van Lagen kan komend seizoen dus een superlicentie verwerven, mits hij kampioen wordt in de Renault World Series.

F3

Het winnen van het kampioenschap in de Formule 3 Euroseries, het Britse, Japanse of Italiaanse kampioenschap. Japans kampioen Adrian Sutil krijgt dus wel een superlicentie, maar Duits kampioen Ho-Pin Tung niet. Giedo van der Garde (Euroseries) en Yelmer Buurman (Brits kampioenschap) ook niet, want zij zijn geen kampioen geworden.

Of

Iedere coureur die het voorgaande seizoen minstens vijf Grand Prix' Formule 1 gereden heeft.

Of

Een coureur die volgens de FIA voldoende resultaten heeft geboekt in lagere raceklassen én die met succes driehonderd testkilometers heeft afgelegd in een Formule 1-auto.

Voilá,

de redactie