Beste redactie,

Tijdens de Grand Prix van Canada stuiterde Kubica ongelooflijk hard van
de baan. En wonder boven wonder had hij alleen en gekneusde enkel en een
lichte hersenschudding. Dat had hij te danken aan de veiligheid van zijn auto.
Maar hoe worden die crashtests bij Formule 1 eigenlijk uitgevoerd? Je ziet
het wel eens op tv met een gewone auto, maar kan dat ook zo met een Formule 1?

Groeten,

Wietse Heida


Hallo Wietse,

We hebben je vraag afgelopen weekend in Turkije voorgelegd aan Mike Gascoyne. Het blijkt dat er twee verschillende manieren zijn om een Formule 1-chassis te ‘crashtesten.’ De eerste manier lijkt het meest op de procedure die ook bij personenauto’s gebruikt wordt: het chassis wordt op een slede gemonteerd en vervolgens tegen een betonnen muur gereden.

Bij andere testcentra staat het chassis zelf stil, maar wordt er een slinger tegenaan gegooid. Denk aan een soort sloopkogel die gebruikt wordt om oude gebouwen mee af te breken. Net als bij personenauto’s hangt het geteste chassis vol met sensoren om de g-krachten te meten.

Groet,

De redactie van FORMULE 1 RaceReport