Homologatie blijft onderwerp van gesprek
Het wordt nog een hele klus voor de Formule 1-teams om overeenstemming te bereiken over gedeeltelijke homologatie van de motoren. De fabrikanten zeggen zelfs ’pessimistisch’ te zijn omdat de privateers weigeren hun fiat te verlenen aan het huidige voorstel.
De technische kant van de deal is het probleem niet, daar zijn alle teams het over eens. Zoals zo vaak in de Formule 1 lopen de gesprekken vast als het om geld gaat. De privéteams willen best hun toestemming verlenen aan gedeeltelijke homologatie, die tevens al in 2007 van kracht moet worden, maar in ruil daarvoor willen ze zeker weten dat ze goedkoop aan klantenmotoren kunnen komen. En het verschil tussen vraag en aanbod is momenteel zo groot dat er nog altijd geen handtekeningen zijn gezet. Naar verluidt gaat het hierbij om een verschil van meerdere miljoenen euro’s per jaar.
Alleen als er unanieme overeenstemming wordt bereikt kan de volledige homologatie, zoals voorgesteld door de FIA, worden voorkomen. Probleem is echter dat er sprake is van tegenstrijdige belangen. De privateers zijn goedkoper uit bij het voorstel van de FIA, de fabrikanten moeten op hun beurt dan tot eind 2007 hun motor blijven ontwikkelen om daarna terug te keren naar de specificatie van juni 2006. En dat brengt flinke kosten met zich mee. Het opmerkelijke is juist dat de onafhankelijke teams nu het lot van de fabrikanten in handen hebben omdat er zoals gezegd sprake moet zijn van unanieme goedkeuring. Daardoor kunnen zij eisen stellen.
De oorspronkelijke deadline die de FIA had gesteld is allang verlopen. De autosportbond gunde de teams echter tot dit weekend omdat de overkoepelende organisatie het gevoel had dat een deal aanstaande was. En in dat geval was men bereid om de gedeeltelijke homologatie van de motoren ook daadwerkelijk door te voeren. ,,Het kan nog altijd, maar of het ook gaat gebeuren durf ik niet te zeggen. Dat ligt ook buiten mijn macht, want de grote vraag is nu hoe we de privateers tevreden kunnen krijgen”, vertelt BMW-autosportdirecteur Mario Theissen tegenover Autosport.
Mochten de teams er niet uitkomen, dan betekent dit een flinke kostenpost voor de fabrikanten. ,,In dat geval zijn we echt terug bij af omdat de homologatie dan pas in 2008 kan worden geïntroduceerd. Ik hoop echt dat we er uit komen zodat we de motoren volgend seizoen al kunnen homologeren.”
KVN