Sutton Images
Daan de Geus
14 maart 2017
Yusuke Hasegawa, de chef van Honda’s motorprogramma, heeft er vertrouwen in dat de betrouwbaarheidsproblemen van de Honda-motor op tijd voor de seizoensstart kunnen worden opgelost.
Dat verklaart hij ten overstaan van Racer. “Ik denk wel dat we deze problemen op tijd kunnen oplossen, dus voor we naar Melbourne gaan. We hebben namelijk al enige tegenmaatregelen getroffen en het zou dus goed moeten zitten.”
Hasegawa geeft verder aan dat Honda op de testbank niet tegen deze problemen aan is gelopen. “Maar het is ook niet zo dat we nog nooit met dergelijke issues te maken hebben gehad. We hebben er ervaring mee, dus we kunnen snel op deze problemen inspelen”, zegt de topman van McLarens motorpartner.
Een groter probleem, zo meent de Japanner, is de performance van de motor. “Dat is althans de grootste teleurstelling. Onze motor is niet competitief.” En waar Honda de betrouwbaarheid nog wel kan verbeteren in twee weken tijd, ligt dat anders wat betreft het vermogen. “Twee weken is niet genoeg tijd om meer power en performance uit de motor te persen.”
Ondank alle problemen bestaat bij Honda wel de overtuiging dat het de juiste weg is ingeslagen met het nieuwe motorconcept voor 2017. In 2015 en 2016 hanteerden McLaren en Honda een size zero-concept, maar inmiddels volgt het naar verluidt eenzelfde filosofie als Mercedes. Dat betekent dat de verbrandingsmotor, turbo en hybridecomponenten niet langer zo dicht mogelijk op elkaar gepakt zitten volgens het ‘maatje nul’-idee, maar Honda – als de berichten kloppen – het voorbeeld van Mercedes volgt van een gesplitste turbo, met de compressor voor de motor zit en turbine erachter. Op het moment is de Honda-V6, zoals McLaren-coureur Fernando Alonso stelt, echter te onbetrouwbaar en zwak. De betrouwbaarheidsproblemen, die volgens Sky Sports F1 worden veroorzaakt door ‘onverwachte vibraties’, zouden in Melbourne dus opgelost moeten zijn, maar dat is niet genoeg om Alonso blij te maken, weet Hasegawa: “Want alleen betrouwbaarheid is niet genoeg voor een coureur.” “Na een aantal Grands Prix willen we dus met updates komen om voor meer vermogen te zorgen”, vertelt de Honda-topman, wiens firma volgens McLaren-teambaas Eric Boullier ‘maximaal onder druk is gezet’ om de situatie zo snel mogelijk te verbeteren.
Andere filosofieOndank alle problemen bestaat bij Honda wel de overtuiging dat het de juiste weg is ingeslagen met het nieuwe motorconcept voor 2017. In 2015 en 2016 hanteerden McLaren en Honda een size zero-concept, maar inmiddels volgt het naar verluidt eenzelfde filosofie als Mercedes. Dat betekent dat de verbrandingsmotor, turbo en hybridecomponenten niet langer zo dicht mogelijk op elkaar gepakt zitten volgens het ‘maatje nul’-idee, maar Honda – als de berichten kloppen – het voorbeeld van Mercedes volgt van een gesplitste turbo, met de compressor voor de motor zit en turbine erachter. Op het moment is de Honda-V6, zoals McLaren-coureur Fernando Alonso stelt, echter te onbetrouwbaar en zwak. De betrouwbaarheidsproblemen, die volgens Sky Sports F1 worden veroorzaakt door ‘onverwachte vibraties’, zouden in Melbourne dus opgelost moeten zijn, maar dat is niet genoeg om Alonso blij te maken, weet Hasegawa: “Want alleen betrouwbaarheid is niet genoeg voor een coureur.” “Na een aantal Grands Prix willen we dus met updates komen om voor meer vermogen te zorgen”, vertelt de Honda-topman, wiens firma volgens McLaren-teambaas Eric Boullier ‘maximaal onder druk is gezet’ om de situatie zo snel mogelijk te verbeteren.
Gerelateerd nieuws
Norris had sprintrace liever anders gewonnen: ‘Ben blij dat je Oscar feliciteert’
02 november 2024 17:00 - GP São Paulo
Norris ‘niet trots’ op presentje Piastri: ‘Wel perfect uitgevoerd’
02 november 2024 16:01 - GP São Paulo
Piastri over ‘lastige’ sprintrace: ‘Max was aan het einde erg snel’
02 november 2024 15:50 - GP São Paulo
Heeft Sauber een coureurskeuze gemaakt? ‘Contract met Bortoleto is naar verluidt al rond’
02 november 2024 12:30 - GP São Paulo