
Honda’s motorchef Yusuke Hasegawa.
Ondank alle problemen bestaat bij Honda wel de overtuiging dat het de juiste weg is ingeslagen met het nieuwe motorconcept voor 2017. In 2015 en 2016 hanteerden McLaren en Honda een size zero-concept, maar inmiddels volgt het naar verluidt eenzelfde filosofie als Mercedes. Dat betekent dat de verbrandingsmotor, turbo en hybridecomponenten niet langer zo dicht mogelijk op elkaar gepakt zitten volgens het ‘maatje nul’-idee, maar Honda – als de berichten kloppen – het voorbeeld van Mercedes volgt van een gesplitste turbo, met de compressor voor de motor zit en turbine erachter. Op het moment is de Honda-V6, zoals McLaren-coureur Fernando Alonso stelt, echter te onbetrouwbaar en zwak. De betrouwbaarheidsproblemen, die volgens Sky Sports F1 worden veroorzaakt door ‘onverwachte vibraties’, zouden in Melbourne dus opgelost moeten zijn, maar dat is niet genoeg om Alonso blij te maken, weet Hasegawa: “Want alleen betrouwbaarheid is niet genoeg voor een coureur.” “Na een aantal Grands Prix willen we dus met updates komen om voor meer vermogen te zorgen”, vertelt de Honda-topman, wiens firma volgens McLaren-teambaas Eric Boullier ‘maximaal onder druk is gezet’ om de situatie zo snel mogelijk te verbeteren.

Alonso had er tijdens de wintertests even helemaal genoeg van.