“Iedereen bij Toro Rosso en beide coureurs speelden een grote rol in onze ontwikkeling, niet alleen op technisch vlak, maar ook door hun openheid en hun positieve instelling”, prijst Yamamoto de samenwerking. “Dit was een geweldige boost voor alle Honda-werknemers. We hebben een hechte en eerlijke relatie opgebouwd die rust op wederzijds respect. Het heeft een aantal sterke prestaties opgeleverd, zoals die in Bahrein, Hongarije en onze kwalificatie in Suzuka.”
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2018/12/AP-1XM3EK6HN1W11_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg)
Voor 2019 stelt Honda nieuwe doelen. “Volgend seizoen leveren we voor het eerst sinds onze terugkeer motoren aan twee teams”, aldus Yamamoto. “We moeten het beter doen, en met dat in het achterhoofd werkt iedereen in dit project keihard om in goede vorm te verschijnen bij de eerste test in februari. In voorbereiding op ons tweede jaar met Toro Rosso en de eerste met Red Bull is ons doel om progressie te blijven maken en ons verder omhoog te werken.” Lees ook – Horner: ‘2019 wordt geen leerjaar, maar een nieuw hoofdstuk voor Red Bull’ Het geluid uit het Honda-kamp is dus een stuk voorzichtiger dan bij Red Bull, waar men hoge verwachtingen heeft van de Honda-motor en die publiekelijk ook uitspreekt. Het ontlokte Renault-teambaas Cyril Abiteboul onlangs bij Motorsport-Magazin tot de uitspraak dat Red Bull ‘feiten verdraait’ over Honda en de progressie die zij maken. “Honda ligt nog steeds 20 kilowatt (ongeveer 27 pk, red.) achter ons”, stelt Abiteboul. Het is dus afwachten tot de eerste wintertests voor we enig idee hebben hoe Honda er daadwerkelijk voorstaat.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2018/12/AP-1X3X3ZTV92511_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg)