Honda gaat met de FIA om de tafel om te spreken over het feit dat de andere motorleveranciers hun V6-krachtbronnen in 2015 mogen doorontwikkelen, maar Honda niet. Dat bericht de BBC.

Vorige week maakte de FIA bekend dat het de doorontwikkeling van motoren tijdens seizoen 2015 zal toestaan, maar alleen voor Mercedes, Renault en Ferrari, de motorleveranciers die in 2014 ook al meededen. Voor Honda, een nieuwkomer in het V6-tijdperk, geldt dit niet, zo maakte de FIA duidelijk.

Aangezien Mercedes, Renault en Ferrari hun oorspronkelijke V6-motor vorig jaar voor aanvang van het jaar moesten laten homologeren en daarna niets ingrijpends meer aan hun eerste V6 mochten veranderen, zou het immers niet eerlijk zijn als Honda dat nu wel zou mogen, redeneert de FIA.

Volgens de FIA moet ook Honda gewoon een volledig jaar met haar eerste V6-krachtbron doen en dient deze op 28 februari aanstaande gehomologeerd te worden, maar de BBC meldt nu dat Honda vraagtekens heeft gezet bij de reglementswijzigingen en het gevoel heeft hierdoor benadeeld te worden.

Hoewel een bron van binnenuit de Japanse fabrikant heeft aangegeven dat ‘de wijzigingen toch niet zoveel verschil maken’, is McLarens motorleverancier desondanks ‘geïrriteerd’ door de gang van zaken en zodoende van plan om volgende week met de FIA over de situatie in gesprek te gaan.

Volgens Andrew Benson van de BBC kan Honda wel eens een sterke zaak hebben. “Tussentijdse motorontwikkeling is toegestaan door een maas in de wet wat betreft de homologatie-datum van nieuwe motoren van fabrikanten die vorig jaar al meededen, maar er is evenmin een homologatie-deadline gespecificeerd voor nieuwe motorleveranciers”, stipt hij aan.