Honda mikt op verbetering kwalificatiemodus met extra upgrade
Laurens Stade
8 juli 2019
Honda heeft voor dit seizoen een extra motor-upgrade gepland, waarmee de Japanse fabrikant de kwalificatiemodus hoopt te verbeteren. Dat heeft technisch directeur Toyoharu Tanabe laten weten.
In Oostenrijk wist Honda voor het eerst sinds de terugkeer in de Formule 1 in 2015 een overwinning te pakken, voor de laatste winst moest men terug naar Hongarije 2006. De zege leidde tot emotionele reacties bij de mensen van Honda, zo ook bij de zeer ontroerde Tanabe. De Honda-baas noemt het verbeteren van de kwalificatiemodus ‘vanzelfsprekend’ de volgende stap, maar hij vindt ook dat er ruimte is om de racesnelheid te verbeteren. ”We proberen het maximale uit de motor te halen, maar het is lastig om het vermogen direct op te schroeven”, vertelt de Japanner tegenover Motorsport.com.
Lees ook: Marko: ‘Mijn vergelijking tussen Verstappen en Senna was niet gek’
Groot verschil in prestaties
Honda introduceerde in Frankrijk nog de Spec 3-motor. Deze upgrade bracht een verbeterde verbrandingsmotor en turbo met zich mee, waardoor de snelheid en betrouwbaarheid iets toenamen. Honda heeft voor dit seizoen altijd rekening gehouden met het scenario dat ze vier motoren zouden gebruiken, in plaats van de maximaal toegestane drie. Lees ook: Weblog: ‘Verstappen verlegt grenzen, Spielberg 2019 was een keerpunt in geschiedenis F1’ Tanabe merkt op dat er een groot verschil zit tussen de prestaties in de kwalificatie en de race. ”In vergelijking met andere teams zien we inderdaad een groter verschil. We liggen nog steeds achter, maar tijdens de race is dat minder dan tijdens de kwalificatie”, aldus de Honda-baas. ”Dat betekent dus dat het de volgende stap is om de kwalificatiemodus te verbeteren, maar dat zal niet makkelijk worden.” Het is nog niet bekend wanneer deze upgrade komt, maar dit zal naar alle waarschijnlijkheid rond de Italiaanse Grand Prix zijn.
Honda introduceerde in Frankrijk nog de Spec 3-motor. Deze upgrade bracht een verbeterde verbrandingsmotor en turbo met zich mee, waardoor de snelheid en betrouwbaarheid iets toenamen. Honda heeft voor dit seizoen altijd rekening gehouden met het scenario dat ze vier motoren zouden gebruiken, in plaats van de maximaal toegestane drie. Lees ook: Weblog: ‘Verstappen verlegt grenzen, Spielberg 2019 was een keerpunt in geschiedenis F1’ Tanabe merkt op dat er een groot verschil zit tussen de prestaties in de kwalificatie en de race. ”In vergelijking met andere teams zien we inderdaad een groter verschil. We liggen nog steeds achter, maar tijdens de race is dat minder dan tijdens de kwalificatie”, aldus de Honda-baas. ”Dat betekent dus dat het de volgende stap is om de kwalificatiemodus te verbeteren, maar dat zal niet makkelijk worden.” Het is nog niet bekend wanneer deze upgrade komt, maar dit zal naar alle waarschijnlijkheid rond de Italiaanse Grand Prix zijn.
Gerelateerd nieuws
‘Red Bull weigerde Tsunoda te laten gaan, ondanks interesse van andere teams’
24 december 2024 08:00 - Nieuws
Marko bekritiseert ‘subjectieve Britse pers’ na titelzege Verstappen
23 december 2024 19:00 - Nieuws
Voormalig Red Bull-coureurs naar Cadillac? ‘Zou me niks verbazen’, zegt Horner
23 december 2024 13:00 - Nieuws
Max Verstappen blikt terug: ‘Er is trammelant in het team geweest, honderd procent’
22 december 2024 16:19 - Nieuws