‘Honda neemt betrouwbaarheidsupdate mee naar Sotsji’
Sutton Images
Daan de Geus
25 april 2017
McLarens motorleverancier Honda neemt een betrouwbaarheidsupdate mee naar Sotsji voor de Grand Prix van Rusland. Het gaat om een verbeterde MGU-H.
Dat meldt Autosport.com, dat bericht dat Honda vorige week tijdens de Bahrein-test, op de dinsdag en woensdag na de race aldaar, aan de MGU-H heeft gewerkt. Tijdens het raceweekend in Bahrein zelf was dit nog Honda’s en McLarens zorgenkindje, met problemen ermee voor zowel Fernando Alonso als Stoffel Vandoorne, waarbij de laatste de start van de race toen niet eens haalde.
“Na het teleurstellende weekend in Bahrein, hebben we er een paar extreem drukke testdagen gehad”, vertelt Honda-kopstuk Yusuke Hasegawa aan Autosport. “Ons team is daarna ook hard blijven werken om met oplossingen te komen voor de problemen die we met de MGU-H hadden.”
De MGU-H die Honda nu in Rusland brengt, zou niet compleet nieuw zijn, maar een verbeterde variant van de vorige versie. Voor Vandoorne wordt het hoe dan ook al het vierde exemplaar dat hij dit jaar inzet en dus ook het laatste dat hij conform het motorreglement mag gebruiken zonder dat hij gridposities straf krijg voor het wisselen van motoronderdelen. Alonso is aan zijn derde MGU-H toe.
Hulp van boven?
Honda krijgt voor de langere termijn wellicht hulp van boven, in de zin dat de Strategy Group zou overwegen om te kijken of er een manier is om de Japanse motorfabrikant haar achterstand op Mercedes, Ferrari en Renault in te laten lopen. Dit sluit aan bij een besluit van de FIA van vorig jaar, waarin de regelgever stipuleerde er naar te streven dat het verschil tussen de motorfabrikanten onderling niet te groot is, om de competitie in de sport te bevorderen. Hoe Honda eventueel geholpen zou worden, is niet duidelijk.
Honda krijgt voor de langere termijn wellicht hulp van boven, in de zin dat de Strategy Group zou overwegen om te kijken of er een manier is om de Japanse motorfabrikant haar achterstand op Mercedes, Ferrari en Renault in te laten lopen. Dit sluit aan bij een besluit van de FIA van vorig jaar, waarin de regelgever stipuleerde er naar te streven dat het verschil tussen de motorfabrikanten onderling niet te groot is, om de competitie in de sport te bevorderen. Hoe Honda eventueel geholpen zou worden, is niet duidelijk.