Honda: ‘Red Bull en Toro Rosso krijgen dezelfde motor en behandeling’
Red Bull
Daan de Geus
21 juni 2018
Red Bull en zusterteam Toro Rosso krijgen komend seizoen een identieke behandeling van motorleverancier Honda, dat het grote topteam Red Bull niet automatisch als fabrieksteam bestempelt.
Honda werkt dit jaar al met Toro Rosso en volgend jaar komt Red Bull daar nog bij, zo is dinsdag bekendgemaakt, maar dat betekent nog niet dat alle aandacht uit zal gaan naar de grotere (en meer succesvolle) van de twee Red Bull-stallen. “Als fabrikant heeft het geen nut om het ene team als fabrieksformatie en de ander als klant aan te wijzen”, vertelt Honda’s motorsportchef Masashi Yamamoto. “Het technisch reglement verplicht ons immers ook al onze teams van dezelfde motoren te voorzien.” Er zal dus ook geen verschil in motorspecificatie bestaan tussen Red Bull en Toro Rosso, benadrukt Yamamoto, die er absoluut voor wil zorgen dat Red Bull als team geen stap achteruit zal zetten door de overstap van Renault naar Honda. “Dat is voor ons het uitgangspunt, dat ze geen performance verliezen, maar het doel is natuurlijk om verder te gaan dan dat en ervoor te zorgen dat ze er straks beter voor staan dan nu”, stelt de ambitieuze Japanner. Yamamoto erkent daarbij dat er meer druk bij komt kijken voor Honda nu het vanaf 2019 weer met een echt topteam werkt. Bij haar Formule 1-rentree in 2015 sloeg het de handen ineen met McLaren en nadat de relatie met dat team steeds problematischer werd en eind 2017 tot een voortijdig einde kwam, betekende de Toro Rosso-deal voor 2018 dat Honda in de luwte aan haar motor zou kunnen werken. Met Red Bull, dat titels en races heeft gewonnen, waaronder twee Grand Prix-zeges dit jaar, staat de druk er echter weer vol op. “Honda zou Honda echter niet zijn als we niet naar het hoogste zouden streven”, verklaar Yamamoto, volgens wie Red Bulls staat van dienst niet alleen druk, maar ook een flinke dosis motivatie met zich meebrengt voor Honda. “Vanuit Red Bull zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen en wij moeten die waarmaken, maar we hebben de laatste tijd aan de onderhandelingstafel wel gemerkt dat ze veel respect voor ons hebben. We gaan er alles aan doen om ons zoveel mogelijk te ontwikkelen voor de start van het volgende seizoen.”
Honda werkt dit jaar al met Toro Rosso en volgend jaar komt Red Bull daar nog bij, zo is dinsdag bekendgemaakt, maar dat betekent nog niet dat alle aandacht uit zal gaan naar de grotere (en meer succesvolle) van de twee Red Bull-stallen. “Als fabrikant heeft het geen nut om het ene team als fabrieksformatie en de ander als klant aan te wijzen”, vertelt Honda’s motorsportchef Masashi Yamamoto. “Het technisch reglement verplicht ons immers ook al onze teams van dezelfde motoren te voorzien.” Er zal dus ook geen verschil in motorspecificatie bestaan tussen Red Bull en Toro Rosso, benadrukt Yamamoto, die er absoluut voor wil zorgen dat Red Bull als team geen stap achteruit zal zetten door de overstap van Renault naar Honda. “Dat is voor ons het uitgangspunt, dat ze geen performance verliezen, maar het doel is natuurlijk om verder te gaan dan dat en ervoor te zorgen dat ze er straks beter voor staan dan nu”, stelt de ambitieuze Japanner. Yamamoto erkent daarbij dat er meer druk bij komt kijken voor Honda nu het vanaf 2019 weer met een echt topteam werkt. Bij haar Formule 1-rentree in 2015 sloeg het de handen ineen met McLaren en nadat de relatie met dat team steeds problematischer werd en eind 2017 tot een voortijdig einde kwam, betekende de Toro Rosso-deal voor 2018 dat Honda in de luwte aan haar motor zou kunnen werken. Met Red Bull, dat titels en races heeft gewonnen, waaronder twee Grand Prix-zeges dit jaar, staat de druk er echter weer vol op. “Honda zou Honda echter niet zijn als we niet naar het hoogste zouden streven”, verklaar Yamamoto, volgens wie Red Bulls staat van dienst niet alleen druk, maar ook een flinke dosis motivatie met zich meebrengt voor Honda. “Vanuit Red Bull zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen en wij moeten die waarmaken, maar we hebben de laatste tijd aan de onderhandelingstafel wel gemerkt dat ze veel respect voor ons hebben. We gaan er alles aan doen om ons zoveel mogelijk te ontwikkelen voor de start van het volgende seizoen.”
Gerelateerd nieuws
Verstappen relativeert transfergeruchten: ‘Je praat altijd met elkaar’
20 december 2024 18:00 - Nieuws
Marko over keuze voor Liam Lawson: ‘Mentale kracht was doorslaggevend’
20 december 2024 16:00 - Nieuws
Officieel: Isack Hadjar stroomt door naar Visa RB, nog een rookie in 2025
20 december 2024 11:00 - Nieuws