Honda sluit niet uit dat het in 2026 als motorleverancier terugkeert in de Formule 1. Het Japanse bedrijf wil vooral de plannen van de Formule 1 afwachten om zo’n terugkeer te overwegen.

Honda keerde in 2015 na lange afwezigheid weer terug in de Formule 1. Toen leverden ze krachtbronnen aan McLaren, al was dat allesbehalve een succes. Met name Fernando Alonso liet zich regelmatig zeer negatief uit over de motoren, die niet genoeg vermogen leverden en ook nog eens onbetrouwbaar bleken.

Daardoor zocht Honda zijn heil ergens anders: het zusterteam van Red Bull, Toro Rosso. Het team was positief over de krachtbronnen en even later stapte ook Red Bull zelf over naar de Japanse motorleverancier, nadat zij al een tijdje overhoop lagen met Renault.

Lees ook: Hoe Helmut Marko met titelbelofte Honda overhaalde om in F1 te blijven

Foto: Getty Images

De samenwerking tussen Honda en Red Bull was zeer vruchtbaar: het team won weer races en het hoogtepunt volgde in 2021, toen Max Verstappen wereldkampioen werd. Honda nam toen afscheid van de Formule 1, maar werkt nog steeds achter de schermen samen met Red Bull, dat dit jaar de nieuwe motorfabriek, Red Bull Powertrains, heeft geopend. Zo zijn er logo’s van Honda Racing Corporation (HRC) te vinden op de Red Bulls en AlphaTauri’s.

Honda is daarmee wat meer naar de achtergrond verdwenen, maar zou nu al een terugkeer in de Formule 1 overwegen. Een delegatie van Honda was afgelopen weekend aanwezig in Oostenrijk en daar klonken positieve geluiden. “De Formule 1 is de koningsklasse van de autosport, we houden dus altijd in de gaten wat er in die wereld gebeurt”, wordt HRC-voorzitter Koji Watanabe geciteerd door Motorsport.com. “Natuurlijk hebben we net pas onze activiteiten afgesloten, dus er is nog niks besproken binnen Honda over 2026. Er is dus nog geen plan.”

Lees ook: Honda-topman ‘hoopt en verwacht’ dat motorleverancier terugkeert in F1

“Maar het is geen gesloten deur”, voegt Watanabe toe. “Ik heb begrepen dat de Formule 1 aan het overleggen is om de regels voor 2026 te bepalen, en ze gaan richting koolstofneutraliteit. Dat is dezelfde richting als wij.” Dat betekent voor Honda dat zij voor de Formule 1 niet van die strategie zouden hoeven afwijken. “Het is ook een goede mogelijkheid om een koolstofneutrale Formule 1 te bestuderen. Het is dus geen gesloten deur”, aldus de Japanner.