Honda toont geen interesse in terugkeer als fabrieksteam: ‘We richten ons op de motor’
Motorsport Images
Laurens Stade
7 oktober 2019
Honda heeft momenteel geen plannen om met een fabrieksteam terug te keren in de Formule 1, zelfs niet met de introductie van het budgetplafond in 2021. De Japanse motorleverancier wil er geen ‘andere last’ bij hebben en wil zich richten op het bouwen van de beste motor.
Honda keerde in 2015 terug in de Formule 1 als motorleverancier bij McLaren, nadat het eerder al twee keer als fabrieksteam actief was. Honda is bezig aan zijn beste seizoen sinds de terugkeer in de koningsklasse van de autosport. Voor het eerst sinds 2006 stond een Honda-gedreven auto op de hoogste trede van het Formule 1-podium, toen Max Verstappen in Oostenrijk de zege pakte.
Ondanks de goede resultaten en het budgetplafond dat in 2021 zijn intrede zal doen, denken ze er bij Honda nog niet over na om opnieuw terug te keren in de Formule 1 met een fabrieksteam. ”Op dit moment niet, nee”, zegt Honda-baas Masashi Yamamoto tegen Racefans.net. ”We weten dat continuïteit in de Formule 1 erg belangrijk is. We zijn nu vijf jaar bezig met de motor en het begint goed te lopen. Maar als we nu ook nog aan een chassis moeten werken, krijgen we er een andere last bij en dat is niet wat wij willen”, aldus Yamamoto.
Honda wil zich momenteel volledig richten op het bouwen van de beste krachtbron. ”Er zijn weinig voordelen aan het leveren van motoren in deze wereld. Maar zoals je weet van onze naam, Honda Motor, zijn we begonnen met motoren. We zijn dus specialisten op het gebied van motoren en we willen daarom ook de beste zijn in de meest geavanceerde technologie van de motorwereld”, aldus Yamamoto.
Lees ook: Max Verstappen verwacht geen wonderen in Japan: ‘Wil geen valse hoop creëren’
Invloed op reglement
Omdat Honda alleen als motorleverancier actief is in de Formule 1, heeft de motorfabrikant minder invloed op de regelgeving. ”Natuurlijk is het een nadeel dat je slechts een motorleverancier bent. Maar we nemen deel aan de vergadering van de fabrikanten en daar kunnen we discussiëren over de regelgeving. Daarnaast kunnen we met Toro Rosso en Red Bull praten over de sportieve en technische regels”, aldus Yamamoto. Honda was tussen 1964 en 1968 actief als fabrieksteam in de Formule 1. Daarna deed de Japanse fabrikant zijn herintrede in 2006. Het was een succesvol rentree voor de Japanners, waarbij een overwinning geboekt werd, maar de resultaten bleven daarna uit en na 2008 viel het doek. Na een stroeve terugkeer als motorleverancier bij McLaren in 2015 begon de Japanse fabrikant Toro Rosso van krachtbronnen te voorzien, en sinds dit seizoen ook Red Bull.
Omdat Honda alleen als motorleverancier actief is in de Formule 1, heeft de motorfabrikant minder invloed op de regelgeving. ”Natuurlijk is het een nadeel dat je slechts een motorleverancier bent. Maar we nemen deel aan de vergadering van de fabrikanten en daar kunnen we discussiëren over de regelgeving. Daarnaast kunnen we met Toro Rosso en Red Bull praten over de sportieve en technische regels”, aldus Yamamoto. Honda was tussen 1964 en 1968 actief als fabrieksteam in de Formule 1. Daarna deed de Japanse fabrikant zijn herintrede in 2006. Het was een succesvol rentree voor de Japanners, waarbij een overwinning geboekt werd, maar de resultaten bleven daarna uit en na 2008 viel het doek. Na een stroeve terugkeer als motorleverancier bij McLaren in 2015 begon de Japanse fabrikant Toro Rosso van krachtbronnen te voorzien, en sinds dit seizoen ook Red Bull.
Gerelateerd nieuws
Button blikt terug op zijn succesvolste F1-seizoen: ‘Het was geen sprookje’
09 november 2024 15:00 - Nieuws
Overtreding kostenplafond: FIA heeft Honda en Alpine flinke boetes opgelegd
30 oktober 2024 10:00 - Nieuws
Honda verwacht conflicten met Newey bij Aston Martin: ‘Visies komen niet altijd overeen’
24 oktober 2024 17:02 - Nieuws