Honda: ‘We gaan de goede kant op, maar hebben nog een lange weg te gaan’
Red Bull
Na drie jaar ellende met McLaren is het hoog tijd om met Honda-chef Masashi Yamamoto om tafel te zitten, nu het beter gaat nu Honda met Toro Rosso werkt en als mogelijke motorleverancier van Red Bull wordt genoemd.
Masashi Yamamoto is geen doorsnee Japanse manager. Hij loopt met vastberaden tred, groet je met een sterke handdruk, geeft op krachtige en duidelijke manier antwoord en omzeilt geen vragen uit angst een team of zijn werkgever in verlegenheid te brengen. De houding van Yamamoto-san staat in schril contrast met het voorzichtige optreden van veel van zijn landgenoten. Niet verwonderlijk dat zijn invloed op Honda’s positie in de Formule 1 groot is. Dit is Honda’s vierde periode in de Formule 1. Anders dan voorheen is succes tot nog toe uitgebleven. Waarom is het zo moeilijk?
“Er is vrij laat besloten terug te keren in de Formule 1, waardoor de voorbereidingstijd kort was. Daarnaast hebben we de complexiteit van sommige onderdelen van de krachtbron, zoals de MGU-H, onderschat en bleek onze kennis niet toereikend. Dat heeft een enorme invloed gehad.” In Bahrein zagen we een competitieve Toro Rosso. Was dat de bevestiging van wat jullie al wisten of een opluchting?
“Het was het resultaat van de samenwerking tussen Honda en Toro Rosso. We hebben gewerkt als één team, met een gemeenschappelijk doel. Het was een goed resultaat, maar toch vooral een eerste stap in de goede richting. We zijn er nog niet. Het geeft vertrouwen en bevestigt dat we de goede kant op gaan, maar we hebben nog een lange weg te gaan.” Toro Rosso was het enig beschikbare team voor 2018. Zagen jullie het als laatste strohalm, of misschien een opstap naar Red Bull?
“Nee, het ging ons om Toro Rosso. Tijdens de onderhandelingen hebben we geen gesprekken gevoerd met Red Bull over een mogelijke toekomst samen. In die fase merkten we al dat het met Toro Rosso makkelijk en aangenaam werken is. Als we de aandacht van een topteam willen trekken, moeten we ons eerst verbeteren en beter werk leveren dan in de voorgaande drie seizoenen. Maar voor nu richten we onze aandacht erop beter te presteren met Toro Rosso.” Is er veel druk vanuit de Honda-top om een Grand Prix te winnen voordat het 2021 is?
“Die druk is er zeker, maar we racen ook om te winnen. Dat is ons belangrijkste doel. Toch is één Grand Prix winnen niet meer dan een stap op weg naar de titel, het uiteindelijke streven. Het volgende doel in de Formule 1 is het podium, om in de toekomst kampioen te worden.” In het nieuwe FORMULE 1 magazine, nr. 09, lees je een uitgebreid interview met Yamamoto. Over hoe Honda’s relatie met McLaren steeds lastiger werd, de complexiteit van de hybrideformule en hoe het nu met Toro Rosso en Red Bull zit. FORMULE 1 nr. 09 ligt nu in de winkel of is hier te bestellen.
Masashi Yamamoto is geen doorsnee Japanse manager. Hij loopt met vastberaden tred, groet je met een sterke handdruk, geeft op krachtige en duidelijke manier antwoord en omzeilt geen vragen uit angst een team of zijn werkgever in verlegenheid te brengen. De houding van Yamamoto-san staat in schril contrast met het voorzichtige optreden van veel van zijn landgenoten. Niet verwonderlijk dat zijn invloed op Honda’s positie in de Formule 1 groot is. Dit is Honda’s vierde periode in de Formule 1. Anders dan voorheen is succes tot nog toe uitgebleven. Waarom is het zo moeilijk?
“Er is vrij laat besloten terug te keren in de Formule 1, waardoor de voorbereidingstijd kort was. Daarnaast hebben we de complexiteit van sommige onderdelen van de krachtbron, zoals de MGU-H, onderschat en bleek onze kennis niet toereikend. Dat heeft een enorme invloed gehad.” In Bahrein zagen we een competitieve Toro Rosso. Was dat de bevestiging van wat jullie al wisten of een opluchting?
“Het was het resultaat van de samenwerking tussen Honda en Toro Rosso. We hebben gewerkt als één team, met een gemeenschappelijk doel. Het was een goed resultaat, maar toch vooral een eerste stap in de goede richting. We zijn er nog niet. Het geeft vertrouwen en bevestigt dat we de goede kant op gaan, maar we hebben nog een lange weg te gaan.” Toro Rosso was het enig beschikbare team voor 2018. Zagen jullie het als laatste strohalm, of misschien een opstap naar Red Bull?
“Nee, het ging ons om Toro Rosso. Tijdens de onderhandelingen hebben we geen gesprekken gevoerd met Red Bull over een mogelijke toekomst samen. In die fase merkten we al dat het met Toro Rosso makkelijk en aangenaam werken is. Als we de aandacht van een topteam willen trekken, moeten we ons eerst verbeteren en beter werk leveren dan in de voorgaande drie seizoenen. Maar voor nu richten we onze aandacht erop beter te presteren met Toro Rosso.” Is er veel druk vanuit de Honda-top om een Grand Prix te winnen voordat het 2021 is?
“Die druk is er zeker, maar we racen ook om te winnen. Dat is ons belangrijkste doel. Toch is één Grand Prix winnen niet meer dan een stap op weg naar de titel, het uiteindelijke streven. Het volgende doel in de Formule 1 is het podium, om in de toekomst kampioen te worden.” In het nieuwe FORMULE 1 magazine, nr. 09, lees je een uitgebreid interview met Yamamoto. Over hoe Honda’s relatie met McLaren steeds lastiger werd, de complexiteit van de hybrideformule en hoe het nu met Toro Rosso en Red Bull zit. FORMULE 1 nr. 09 ligt nu in de winkel of is hier te bestellen.
Gerelateerd nieuws
Helmut Marko slaat alarm: ‘Verstappen volstrekt kansloos in Las Vegas’
22 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Verstappen bezorgd na openingsdag in Las Vegas: ‘Zitten er behoorlijk ver naast’
22 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas