Honda: ‘We zien nog een duidelijk gat naar Mercedes, maar de start was positief’
Red Bull
Daan de Geus
28 maart 2019
Red Bulls motorleverancier Honda ziet nog altijd ‘een duidelijk performanceverschil’ met Mercedes. Dat verklaart Toyoharu Tanabe, de chef van Honda’s motorprogramma.
“Het was goed om als derde te finishen in de seizoensopener in Australië en onze eerste podiumplek sinds 2008 te behalen”, begint Tanabe met het goede nieuws, verwijzend naar de podiumplek van Red Bulls Max Verstappen in Melbourne.
Lees ook: Verstappen over inhalen met de Honda-motor: ‘Hoe meer snelheid, hoe makkelijker het is’
Dat was, zoals Tanabe aangeeft, Honda’s eerste podiumplek in meer dan tien jaar, al heeft Honda natuurlijk jaren niet meegedaan: na 2008 trok het de stekker uit haar eigen team en verliet de Formule 1. Pas in 2015 keerde het terug, met inmiddels een compleet andere (hybride) motorformule van kracht in de koningsklasse. Verstappens podiumplaats is dus ook de eerste die Honda in het hybride-tijdperk heeft behaald.
(tekst loopt door onder de foto) ‘Duidelijk verschil’
Verstappen finishte in Melbourne wel op 22 seconden achterstand van winnaar Valtteri Bottas, terwijl hij zaterdag in de kwalificatie acht tienden moest toegeven op polesitter Lewis Hamilton. “We zagen een duidelijk verschil in performance met het winnende team”, erkent Tanabe dan ook. “Zowel in de kwalificatie als de race.” “We zijn daarom bij thuiskomst op onze fabrieken in Engeland en Japan gelijk een uitgebreide analyse begonnen. En we zijn gelijk verder gegaan met de motorontwikkeling voor dit weekend in Bahrein en de komende races”, vertelt Tanabe, die aanhaalt dat het Bahrain International Circuit (“dat een stuk representatiever is dan Albert Park in Melbourne én een vrij lang recht stuk heeft”) ook een beter beeld moet geven van waar Honda staat met haar hybride V6-turbo. Vorig jaar stond Honda er daarbij goed op na de race in Bahrein: Pierre Gasly scoorde er toen een vierde plek met de Japanse krachtbron achterin zijn Toro Rosso. “Een mooie herinnering. Hopelijk lukt het ons er dit weekend meer te creëren. We gaan in elk geval ons best doen de positieve start uit Australië een vervolg te geven.” Lees ook: Olieleverancier Red Bull roemt efficiëntie Honda: ‘Renault had te veel tijd nodig’
(tekst loopt door onder de foto) ‘Duidelijk verschil’
Verstappen finishte in Melbourne wel op 22 seconden achterstand van winnaar Valtteri Bottas, terwijl hij zaterdag in de kwalificatie acht tienden moest toegeven op polesitter Lewis Hamilton. “We zagen een duidelijk verschil in performance met het winnende team”, erkent Tanabe dan ook. “Zowel in de kwalificatie als de race.” “We zijn daarom bij thuiskomst op onze fabrieken in Engeland en Japan gelijk een uitgebreide analyse begonnen. En we zijn gelijk verder gegaan met de motorontwikkeling voor dit weekend in Bahrein en de komende races”, vertelt Tanabe, die aanhaalt dat het Bahrain International Circuit (“dat een stuk representatiever is dan Albert Park in Melbourne én een vrij lang recht stuk heeft”) ook een beter beeld moet geven van waar Honda staat met haar hybride V6-turbo. Vorig jaar stond Honda er daarbij goed op na de race in Bahrein: Pierre Gasly scoorde er toen een vierde plek met de Japanse krachtbron achterin zijn Toro Rosso. “Een mooie herinnering. Hopelijk lukt het ons er dit weekend meer te creëren. We gaan in elk geval ons best doen de positieve start uit Australië een vervolg te geven.” Lees ook: Olieleverancier Red Bull roemt efficiëntie Honda: ‘Renault had te veel tijd nodig’