Honda zegt dat het voor een ‘lastige keuze’ staat als het gaat om de introductie van de nieuwe motoren. De motorleverancier van Red Bull en Toro Rosso wil een verbeterde versie van de krachtbron introduceren, maar dat zal gepaard gaan met gridstraffen. 

Honda heeft dit seizoen al twee upgrades geïntroduceerd dankzij het wat agressievere ontwikkelingsprogramma. De zogenaamde ‘Spec 3’ maakte zijn debuut tijdens de Grand Prix van Frankrijk, waardoor die krachtbronnen al vijf races oud zijn. Een motorwissel is dus op de korte termijn onvermijdelijk, maar Honda staat voor een lastige keuze als het gaat om de timing hiervan.

Lees ook: Mercedes, Renault en Honda overwegen om motorontwikkeling te bevriezen vanaf 2021

Volgens Honda F1-directeur Toyoharu Tanabe is er vóór de zomerstop nog geen beslissing genomen. ”We bespreken dit de hele tijd met de teams en dan besluiten we wanneer we een nieuwe motor of upgrade meebrengen”, zegt Tanabe tegen Motorsport.com. ”Momenteel is er nog geen beslissing genomen. Het hangt af van de situatie, de timing en de resultaten van de besprekingen met de teams. Het is ontzettend ingewikkeld.”

Honda F1-directeur Toyoharu Tanabe viert de eerste overwinning van Honda in het hybride-tijdperk tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Max Verstappen won namens Red Bull de race. Foto: Motorsport Images

Oog op Singapore en Japan
Honda gelooft dat haar krachtbron betrouwbaar genoeg is om zes raceweekenden mee te gaan. Daarmee zou de motorfabrikant de race in Rusland kunnen opofferen om in de thuisrace in Japan op Suzuka goed te kunnen presteren. ”We hebben twee plannen: één voor de lange termijn, en één voor de korte. Na de race bespreken we de situatie en de staat van de motor. Zo’n twee of drie races is voor de korte termijn. Als we het hebben over de lange termijn, dan praten we over het einde van het seizoen”, aldus Tanabe.

Lees ook: Verstappen prijst mentaliteit Honda: ‘Ze weten wat ze moeten doen en zijn enorm toegewijd’

Met de Grands Prix van België en Italië in het vooruitzicht, races waar de krachtbronnen belangrijk zijn vanwege de lange rechte stukken, zou het logisch zijn om een van die races te kiezen voor de nieuwe upgrade. De Grand Prix van Singapore, die op deze races volgt, biedt Red Bull de kans om nog een overwinning te pakken, dus daar zouden ze geen motorwissel kunnen gebruiken.