Daan de Geus
12 februari 2015
Indien de technische regels met ingang van 2017 zoals gepland flink op de schop gaan, dan is het goed mogelijk dat Adrian Newey weer fulltime als technisch directeur van Red Bull aan de slag gaat. Dat denkt Red Bull-teambaas Christian Horner.
Newey heeft met ingang van dit jaar een stapje terug gezet. Hoewel hij nog altijd de chief technical officer is, is hij nog maar parttime met de Formule 1 bezig, wat komt omdat Newey na jaren van niets dan Formule 1 wel eens iets anders wil, maar ook vindt dat het huidige reglement te strikt is.
De Formule 1 speelt momenteel echter met plannen om het reglement per 2017 drastisch om te gooien door auto’s te introduceren die weer een stuk ‘radicaler’ moeten zijn qua aerodynamica, uiterlijk en dimensies, welke voorzien moeten worden van krachtige, 1000 PK sterke motoren.
Gevraagd door Autosport of de introductie van een set nieuwe, vrijere technische regels Newey wel eens kan aanzetten tot een fulltime terugkeer, laat Red Bulls teambaas Christian Horner weten dat hij dit zeker niet uitsluit.
“We hebben het over dingen die pas over een paar jaar gaan spelen, maar wie weet? Je kunt bij Adrian aan alles zien dat hij nog altijd heel gemotiveerd is, dus als de regels weer wat aantrekkelijker worden voor hem om onder te werken, dan wil hij misschien wel weer meer betrokken zijn.”
“Adrian bevindt zich op een punt in zijn leven waarop hij wat andere uitdagingen aan wil gaan, maar in zijn hart blijft hij een racer met een enorme passie voor de Formule 1, terwijl hij daarbij ook een ontzettend competitief persoon is”, weet Horner.
Newey
Newey was vorige week present tijdens de eerste wintertest en herhaalde zijn kritiek op de huidige regels: “De Formule 1 moet draaien om een mix van de coureur, het chassis en de motor, maar momenteel is de motor veel te bepalend.” “Als een bepaalde fabrikant nu met een goede motor op de proppen komt, is het voor een constructeur die een andere motorleverancier heeft onder het huidge reglement onmogelijk om het verschil in performance goed te maken met een sterk chassis.”
Newey was vorige week present tijdens de eerste wintertest en herhaalde zijn kritiek op de huidige regels: “De Formule 1 moet draaien om een mix van de coureur, het chassis en de motor, maar momenteel is de motor veel te bepalend.” “Als een bepaalde fabrikant nu met een goede motor op de proppen komt, is het voor een constructeur die een andere motorleverancier heeft onder het huidge reglement onmogelijk om het verschil in performance goed te maken met een sterk chassis.”
Gerelateerd nieuws
Preview GP Las Vegas: Jackpot voor Max Verstappen of gegokt en verloren?
23 november 2024 18:31 - GP Las Vegas
Marko weet het zeker: ‘Verstappen gaat morgen de titel pakken’
23 november 2024 13:00 - GP Las Vegas