Sutton Images
Daan de Geus
9 juli 2018
Volgens teambaas Christian Horner is er geen beter praktijkvoorbeeld dan de Grand Prix op Silverstone van zondag om aan te tonen dat Red Bull er goed aan doet van Renault- op Honda-motoren over te stappen. “Het is gewoon tijd voor verandering.”
Red Bull had het in Engeland zwaar met Silverstone’s lange rechte stukken en snelle bochten, waarvan een aantal vol gas is, met Horner die aanhaalt dat ‘iedereen duidelijk kon zien hoe kwetsbaar we waren’ door het gebrek aan vermogen van de Renault-motor. “Zowel aanvallend als verdedigend hadden we het enorm moeilijk. Kijk naar de herstarts met Max Verstappen en (Ferrari-coureur, red.) Kimi Räikkönen, en de hoeveelheid extra power die Ferrari heeft.”
“Bij de tweede herstart kwam Kimi zelfs even buiten de baan bij Stowe, bij het opkomen van het rechte stuk, maar aan het eind daarvan zat hij weer bovenop Max”, illustreert Horner zijn punt.
Volgens Verstappen verloor Red Bull op de rechte stukken een seconde, door een verschil van zeventig tot tachtig pk. Pierre Gasly van Toro Rosso, dat met Honda’s rijdt, repte ook over een verlies van ongeveer een seconde op de rechte stukken, maar volgens Horner moet niet naar de situatie zoals die nu is, maar naar het potentieel gekeken worden.
“Je kon dit weekend heel goed zien op welk niveau iedereen zit en ik denk dat Honda en Renault op het moment in een soortgelijke situatie zitten. Het gaat echter allemaal om het potentieel en de mogelijke ontwikkeling. Er is een gat dat goedgemaakt moet worden en we geloven heel erg in wat bij Honda in de pijplijn zit om dat te dichten.”
Voor Red Bull is het verder ook gewoon ’tijd voor verandering’, zegt Horner. “Met Renault is het nu al jaar-na-jaar hetzelfde verhaal. Bij Honda zien we goede vooruitgang, dus dat lijkt ons de juiste keuze.”
Volgens Horner is de Ferrari-motor inmiddels de sterkste van het veld, terwijl Verstappen na de kwalificatie constateerde dat Ferrari én Mercedes met updates die ze in Canada respectievelijk Frankrijk hebben gebracht weer meer voorsprong hebben genomen op Renault, dat zelf ook in Canada een upgrade introduceerde. Op de vraag of het ogenschijnlijke toenemen van het gat sindsdien laat zien dat Renault een plateau heeft bereikt, antwoordt Horner politiek: “Dat is een vraag voor Renault.”