Daan de Geus
14 oktober 2013
Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner was het in de Grand Prix van Japan onmogelijk voor Mark Webber om – net zoals zijn teamgenoot Sebastian Vettel – een tweestopsstrategie aan te houden.
Webber en Vettel reden – in die volgorde – in de beginfase van de race op Suzuka achter koploper Romain Grosjean aan. Door verschillende strategiën te volgen met beide coureurs, kwamen Vettel en Webber allebei voorbij aan Grosjean, maar de latere winnaar Vettel kwam door voor een tweestopper te gaan ook nog eens voor Webber uit, die drie keer naar de pits was gegaan.
Voor Webber behoorde de (uiteindelijk) succesvolle tweestopsstrategie van Vettel echter niet tot de mogelijkheden, zo vertelt Horner aan ESPNF1. “De eerste stint was allesbepalend, en Mark had Grosjean daarin flink onder druk gezet, waardoor zijn banden al snel versleten waren en hij vroeg naar binnen moest voor zijn eerste stop.”
“Vanaf dat moment was Mark in essentie veroordeeld tot het maken van drie stops, want als hij slechts voor twee pitstops was gegaan, was hij aan het eind van zijn laatste stint absoluut in de problemen gekomen met zijn banden.”
“Sebastian had in de eerste stint daarentegen een gaatje laten vallen en – met vrij baan voor zich – banden gespaard, met als gevolg dat hij een latere eerste stop kon maken”, legt Horner uit.
“Tijdens de volgende stint speelde zich vervolgens hetzelfde af. Sebastian kon wederom langer doorgaan – vijf ronden langer dan we hadden verwacht – en wist het window te halen voor een tweestopper, terwijl voor ons ondertussen verder werd bevestigd werd dat een driestopper voor Mark de beste manier zou zijn om voor Grosjean terecht te komen.”
“Na zijn tweede stop maakte Sebastian optimaal gebruik van zijn verse banden en ging hij Grosjean al snel voorbij. De strijd voor de zege ging toen in wezen tussen Sebastian en Mark, waarbij Mark de pech had dat hij weliswaar telkens snel onderweg was, maar na zijn derde stop last had van verkeer en te veel tijd nodig had om Grosjean te passeren. Dat heeft hem uiteindelijk de zege gekost.”
Gerelateerd nieuws
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Helmut Marko vernietigend over GP Las Vegas: ‘Krankzinnige stad’
21 november 2024 08:00 - GP Las Vegas