Renault moet de betrouwbaarheid van de motor echt zien te verbeteren, zo verklaart Nico Hülkenberg na zijn tweede uitvalbeurt in drie races. “Want we kosten onszelf punten.”

“We hebben wat dit betreft huiswerk te doen”, erkent Hülkenberg tegenover Autosport, verwijzend naar zijn uitvalbeurt na een probleem met de MGU-K (een onderdeel van het energy recovery system) afgelopen weekend in China. Twee weken daarvoor, in Bahrein, viel Hülkenberg ook al uit door een defect MGU-K, terwijl zijn teamgenoot Daniel Ricciardo daar eveneens uitviel door een motorprobleem.

Lees ook: Renault beleeft teleurstellend weekend in Bahrein

In China haalde Ricciardo de finish wel – en scoorde met een zevende plek zijn eerste punten in dienst van Renault – maar Hülkenbergs race zat er dus voortijdig op, al na zestien rondjes. Renault had na de uitvalbeurt in Bahrein voor China nota bene een aangepaste MGU-K geïntroduceerd en denkt ook dat Hülkenbergs uitvalbeurt niet daardoor kwam, maar door een probleem met de software voor deze nieuwe unit.

“Helaas heeft het echter toch weer met de MGU-K te maken”, zegt Hülkenberg. “Zo te zien hebben we hier dus ook nog werk aan te doen”, herhaalt hij. “We moeten echt met oplossingen komen, en liever vroeger dan later”, benadrukt de Duitser. “We kosten onszelf nu namelijk punten en ervaring.”

Teamgenoot Ricciardo ziet de betrouwbaarheid ook nog altijd als verbeterpunt bij de Franse fabrieksformatie, al denkt hij wel dat het qua tempo ‘vooraan het groepje’ achter de top drie zit. “Voorwaarde is dan echter wel dat we een foutloos weekend hebben”, zegt hij tegen Formula1.com. Na drie Grands Prix is Renault gedeeld best of the rest en staat samen met Alfa Romeo vierde in het WK, achter Mercedes, Ferrari en Red Bull, met twaalf punten.

Lees ook: Weblog-woensdag: Renault moet over de toekomst (en Abiteboul) nadenken