Hülkenberg moet het weer doen voor Sauber
Daan de Geus
22 september 2013
Vanaf de tiende startplaats leek Esteban Gutiérrez in Singapore eindelijk zijn eerste punten te gaan pakken, maar aan het eind van de race stond hij met lege handen terwijl teamgenoot Nico Hülkenberg wél scoorde.
Dat Gutiérrez als twaalfde finishte en er dus niet in is geslaagd te scoren, verklaart hij als volgt: “Het tempo was gewoon niet goed genoeg. Vooral in het begin had ik het met de auto aan de stok, maar ik maakte het zelf ook niet beter doordat ik af en toe te hard pushte en zo de bandenslijtage verergerde en veel last kreeg van overstuur.”
“Het was al met al één van de zwaarste races die ik ooit heb gereden, maar ik heb mijn uiterste best gedaan en meer dan dit zat er – ook aangezien de strategie niet ideaal was – niet in. Het is natuurlijk waar dat we op een beter resultaat hadden gerekend, maar het weekend als geheel was alsnog een stap vooruit en ik ga mijn best doen daar een vervolg aan te geven.”
Hülkenberg
Nico Hülkenberg kwam goed weg bij de start en legde gelijk beslag op plek negen, wat ook de positie is waar hij zichzelf 61 ronden later – ondanks enkele positiewisselingen gedurende de race – bij het vallen van de vlag terugvond. “Op meer dan dit had ik ook niet gerekend, dus ik denk dat we blij mogen zijn met deze twee punten”, toont hij zich realistisch. “Je kunt niet verwachten dat het elk weekend zo goed gaat als tijdens de laatste race in Monza, maar ik denk wel dat we in het algemeen progressie hebben geboekt.” “Wat mijn race betreft: ik had een goede start en vocht daarna een duel uit met Sergio Pérez. Ik reed voor hem, maar moest hem er van de wedstrijdleiding langs laten omdat ze vonden dat ik voordeel had gehad van het verlaten van de baan. Ik moest echter wel ruimte maken voor Pérez en de Williams waarmee we vochten, maar toen ik dat deed, kwam ik helaas op de kerbstones terecht en verloor ik de controle. Maar aangezien ik zowel voor als na de bocht voor Pérez reed, ben ik het toch niet eens met de beslissing van de stewards.” Na de neutralisatie door de Safety Car stond Hülkenbergs race tijdens de resterende dertig ronden ‘in het kader van overleven’. “Mijn banden waren totaal versleten, dus Mark Webber, Nico Rosberg en Lewis Hamilton konden me makkelijk voorbij op hun nieuwe Pirelli’s. Ik kon op mijn beurt niets anders doen dan de auto op de baan houden en de race uitrijden.”
Nico Hülkenberg kwam goed weg bij de start en legde gelijk beslag op plek negen, wat ook de positie is waar hij zichzelf 61 ronden later – ondanks enkele positiewisselingen gedurende de race – bij het vallen van de vlag terugvond. “Op meer dan dit had ik ook niet gerekend, dus ik denk dat we blij mogen zijn met deze twee punten”, toont hij zich realistisch. “Je kunt niet verwachten dat het elk weekend zo goed gaat als tijdens de laatste race in Monza, maar ik denk wel dat we in het algemeen progressie hebben geboekt.” “Wat mijn race betreft: ik had een goede start en vocht daarna een duel uit met Sergio Pérez. Ik reed voor hem, maar moest hem er van de wedstrijdleiding langs laten omdat ze vonden dat ik voordeel had gehad van het verlaten van de baan. Ik moest echter wel ruimte maken voor Pérez en de Williams waarmee we vochten, maar toen ik dat deed, kwam ik helaas op de kerbstones terecht en verloor ik de controle. Maar aangezien ik zowel voor als na de bocht voor Pérez reed, ben ik het toch niet eens met de beslissing van de stewards.” Na de neutralisatie door de Safety Car stond Hülkenbergs race tijdens de resterende dertig ronden ‘in het kader van overleven’. “Mijn banden waren totaal versleten, dus Mark Webber, Nico Rosberg en Lewis Hamilton konden me makkelijk voorbij op hun nieuwe Pirelli’s. Ik kon op mijn beurt niets anders doen dan de auto op de baan houden en de race uitrijden.”