Hülkenberg: ‘Monaco zou ons goed moeten liggen’
Sutton Images
Daan de Geus
22 mei 2017
Met de terugkeer van de Franse Grand Prix pas voor 2018 op de kalender, is de Grote Prijs van Monaco voor Renault een soort van thuisrace. Het team verwacht het er ook goed te doen. “Het circuit zou ons goed moeten liggen”, kijkt Nico Hülkenberg met vertrouwen vooruit.
Een goed resultaat zou ook welkom zijn, om het feestje dat Renault in Monaco wil vieren luister bij te zetten. Met ingang van de race in het Prinsdom viert het namelijk dat het veertig jaar geleden is dat het voor het eerst meedeed in de Formule 1. “Hopelijk kunnen we die vreugde en positieve vibes gebruiken om dit weekend een sterk resultaat te behalen in Monaco”, verklaart teambaas Cyril Abiteboul.
“Renault heeft als constructeur twee keer gewonnen in Monaco, in 2004 en 2006, terwijl we daar als motorleverancier nog vier overwinningen bij kunnen optellen. Voor dit weekend rekenen we niet op dergelijke resultaten, maar we maken als team wel progressie en zijn ambitieus”, voegt Abiteboul daar aan toe.
Volgens Hülkenberg is Monaco een circuit dat Renaults R.S.17 dus goed moet liggen. “Zeker als we op de ultrasofts en supersofts onderweg zijn. Ik heb zin in de race en mik op een goed resultaat. Vorig jaar ging ik ook lekker in Monaco en met de nieuwe auto’s van dit jaar zou het circuit nog sneller moeten aanvoelen”, zegt de Duitser, die vorig jaar – toen nog met Force India – als zesde finishte in het Prinsdom.
“Ik heb het er de afgelopen jaren sowieso wel goed gedaan, dus hopelijk kan ik er weer goed presteren”, vervolgt de coureur die Monaco ‘met niets te vergelijken’ noemt en het als een circuit ziet dat primair om vertrouwen draait. “Ik hou van racen in Monaco.”
Of teamgenoot Jolyon Palmer na een stroeve seizoensstart ook vol vertrouwen naar Monte Carlo afreist, is maar de vraag, maar de Brit is wel dol op het weekend. “In mentaal opzicht is het echter de zwaarste race van het jaar. Je hebt tijdens een ronde geen moment om even te rusten of op adem te komen.”
Vorig jaar crashte Palmer in de race bij start/finish van de baan door aquaplanning. Hij weet dat het dit jaar niet makkelijker wordt met de nieuwe en snellere, maar ook bredere, bolides. Rustig opbouwen is daarom het devies: “Je moet stukje bij beetje zelfvertrouwen opdoen.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws