De roll hoop van de Alfa Romeo die bij de crash van Guanyu Zhou op Silverstone kapot ging, kreeg een ‘veel hardere’ klap te verwerken dan waar bij de veiligheidstests op getest wordt.
Bij de start van de Grand Prix van Groot-Brittannië schoof Zhou na een tik van George Russell, die eerst een tik van Pierre Gasly kreeg, ondersteboven door de grindbak om vervolgens tegen de hekken tot stilstand te komen. De race werd stilgelegd en na enkele minuten kwam het nieuws dat de Chinees in orde was. Hij kon na een kort bezoek aan het medisch centrum weer terug naar zijn team en is voor de race in Oostenrijk fit verklaard.
De crash zorgde wel voor de nodige vraagtekens over de veiligheid. De halo werd weer geprezen doordat het Zhou veilig hield, maar het was de roll hoop – dat boven de helm van de coureur uitsteekt – die meer veiligheid had moeten bieden maar bij de eerste klap al volledig kapot was geraakt.
Lees ook: Door de lens van Peter: de angstaanjagende koprol van Guanyu Zhou
“Bij de eerste impact, toen ik ondersteboven terechtkwam, was de eerste klap – en het team doet nog onderzoek – veel harder dan wat zij bij de veiligheidstest testen”, legt Zhou uit. “Dit was een paar keer harder dan de werkelijke cijfers die we willen zien. Dat heeft waarschijnlijk het probleem veroorzaakt dat zich meteen voordeed.”
Het ging snel voor Zhou, die er wel alles aan deed om een blessure te voorkomen. “Het eerste dat ik deed toen ik ondersteboven kwam, was mijn handen van het stuur halen”, herinnert Zhou zich. “Je weet maar nooit, bij een crash als deze kun je makkelijk je polsen breken.”
Lees ook: Zhou dankbaar voor de halo: ‘Heeft me vandaag gered’
“Daarna probeerde ik, wetende dat er een stevige impact stond te wachten omdat de auto niet stopte, mezelf in een zo veilig mogelijke positie te brengen, wachtend op die laatste impact”, vervolgt Zhou. “Het is niet zo dat ik de hand naar achteren hield, maar ik hield deze redelijk op spanning zodat deze niet in het rond vliegt als je die laatste klap krijgt. Ik wachtte dus eigenlijk op die laatste klap. Toen ik stilstond wist ik niet waar ik was omdat ik ondersteboven lag.”
Vervolgens voelde Zhou iets lekken, waardoor hij snel handelde. “Ik weet niet of het uit mijn lichaam of uit de auto kwam”, legt de Chinees uit. “Ik zette de motor uit omdat deze toen nog aan stond. Ik wist dat het lastig zou worden om eruit te komen als de auto vlam zou vatten.” Voor hem was de oorzaak van de crash op dat moment onduidelijk. “Ik weet niet wie me raakte omdat ik in een rechte lijn naast de witte lijn richting bocht 1 reed, toen was er plots een grote crash.”