Indy 500: Penske’s Pagenaud wint van pole, Rossi en Sato tweede en derde
Indycar Media
Daan de Geus
26 mei 2019
De Fransman Simon Pagenaud heeft voor Penske de Indy 500 gewonnen, voor Alexander Rossi en Takuma Sato – de winnaars van de edities van 2016 en 2017.
Zo werd eens te meer duidelijk dat ervaring en het goede gevoel tellen op de befaamde Brickyard, zoals de Indianapolis Motor Speedway ook wel wordt genoemd. Pagenaud zat de afgelopen anderhalf jaar niet geweldig op zijn plek bij topteam Penske, maar won twee weken geleden al de race op de Indianapolis road course en wist nu dus zijn poleposition op de veel meer prestigieuze oval te verzilveren in zijn knalgele bolide.
Lees ook: Geen Alonso aan de start in Indy 500, pole voor Pagenaud
“Dit is moeilijk te geloven. Het was zo’n intense race”, geniet Pagenaud na. “De auto reed als op rails en de neutralisaties vielen precies goed. Wauw! Het is een droom die uitkomt, dit is wat je wil bereiken.” Dat er aan hem getwijfeld werd de afgelopen maanden, daar stond hij tijdens de race niet bij stil. “Het ging gewoon om het hier allemaal goed doen.” Om er desgevraagd lachend aan toe te voegen: “Ja, ik was vandaag wel op mijn best ja!”
Agressieve Rossi
Cadeau kreeg Pagenaud – die de hele race in de groep koplopers rondreed, waarin natuurlijk te pas en onpas leiderswissels waren – het overigens niet. Na een late herstart na een rode vlag (vanwege een botsing tussen onder meer Graham Rahal en Sébastien Bourdais waar ook Scott Dixon bij betrokken was) had Pagenaud het met name aan de stok met Rossi, die na een lastige pitstop getergd en vol agressie rondreed. Met nog drie van de tweehonderd ronden op de teller pakte Rossi de leiding af van Pagenaud, maar die rekende Rossi daarna weer in. De coureur van Andretti deed nog verwoede pogingen de Penske-rijder op zijn beurt weer terug te pakken, maar die weerstond de druk en deed alles wat hij kon om Rossi’s slipstream de breken. Pal achter dit duo kwam Sato als derde over de streep. De winnaars van 2016 en 2017, allebei met een Formule 1-verleden, finishten zo achter Pagenaud. Will Power, die in 2018 won op Indy, finishte als vijfde. De vierde plaats was voor zijn (en Pagenauds) Penske-teamgenoot Josef Newgarden. Geen gekkenhuis
Het aantal crashes en incidenten viel mee. Op het eind was er dus een aardige klapper waarbij meerdere rijders betrokken waren en die voor een rode vlag zorgde, maar voor de rest waren er maar drie gele vlaggen nodig. Een daarvan was voor Kyle Kaiser, de jongeling die met Juncos vorige week Fernando Alonso en McLaren uitschakelde in de kwalificatie, een van de andere yellows was nodig nadat Marcus Ericsson crashte in de pits. Lees ook: Waarom Indycar stiekem vaak leuker is dan Formule 1
Cadeau kreeg Pagenaud – die de hele race in de groep koplopers rondreed, waarin natuurlijk te pas en onpas leiderswissels waren – het overigens niet. Na een late herstart na een rode vlag (vanwege een botsing tussen onder meer Graham Rahal en Sébastien Bourdais waar ook Scott Dixon bij betrokken was) had Pagenaud het met name aan de stok met Rossi, die na een lastige pitstop getergd en vol agressie rondreed. Met nog drie van de tweehonderd ronden op de teller pakte Rossi de leiding af van Pagenaud, maar die rekende Rossi daarna weer in. De coureur van Andretti deed nog verwoede pogingen de Penske-rijder op zijn beurt weer terug te pakken, maar die weerstond de druk en deed alles wat hij kon om Rossi’s slipstream de breken. Pal achter dit duo kwam Sato als derde over de streep. De winnaars van 2016 en 2017, allebei met een Formule 1-verleden, finishten zo achter Pagenaud. Will Power, die in 2018 won op Indy, finishte als vijfde. De vierde plaats was voor zijn (en Pagenauds) Penske-teamgenoot Josef Newgarden. Geen gekkenhuis
Het aantal crashes en incidenten viel mee. Op het eind was er dus een aardige klapper waarbij meerdere rijders betrokken waren en die voor een rode vlag zorgde, maar voor de rest waren er maar drie gele vlaggen nodig. Een daarvan was voor Kyle Kaiser, de jongeling die met Juncos vorige week Fernando Alonso en McLaren uitschakelde in de kwalificatie, een van de andere yellows was nodig nadat Marcus Ericsson crashte in de pits. Lees ook: Waarom Indycar stiekem vaak leuker is dan Formule 1