Interview Günther Steiner: ‘Een F1-auto is geen bouwpakket’
Sutton Images
Sandor van Es
19 oktober 2017
Het ergert teambaas Günther Steiner als hem wordt verweten dat Haas voor de makkelijke weg kiest door van Ferrari-onderdelen gebruik te maken. “Het is niet makkelijk, het is slim.”
Het jongste team in de Formule 1 is uniek is in zijn werkwijze. Het bouwt zijn auto niet zelf, maar besteedt dat uit aan Dallara. De motor, versnellingsbak en wielophanging komen van Ferrari, dat ook een stevige vinger in de pap heeft bij de rest van de auto.
Günther Steiner slaat kritiek op deze werkwijze in de wind. “Het slaat nergens op dat in de Formule 1 iedereen steeds probeert het wiel opnieuw uit te vinden”, aldus de teambaas. “Neem een eenvoudig onderdeel als een stuurheugel: elk team heeft een eigen ontwerper die dat ontwerpt, bouwt en test. Zo kom je uit op tien teams met allemaal een eigen stuurheugel. Dat zijn tien keer de ontwerpkosten, bouwkosten en tien dure testprogramma’s. Waarom zouden wij als klein, nieuw team denken dat onze oplossing beter is? Wij kopen die van Ferrari.”
Volgens Steiner verklaart dit waarom er geen nieuwe teams meer komen. “Met minder geld, minder mensen en mindere faciliteiten dan de topteams ben je bij voorbaat kansloos. Je kunt gewoon niet competitief zijn als je alles zelf wilt doen.”
Niet dat Haas dankzij de samenwerking met Ferrari in een gespreid bedje kwam. “Dat heb je vorig jaar kunnen zien, en dit jaar trouwens ook. Een Formule 1-auto is geen bouwpakket dat je in elkaar schroeft om vervolgens vooraan mee te rijden. Het is nog steeds heel ingewikkeld. Kijk naar onze problemen met de remmen. Wat voor Ferrari werkt, hoeft op onze auto niet te werken. Het is een kunst om alle componenten op elkaar af te stemmen, zowel wat de techniek betreft als op het personele vlak.”
Vandaar dat Steiner de touwtjes stevig in handen houdt. Vrijwel iedereen die bij Haas werkt, heeft hij zelf aangenomen. “Ik heb met 90 procent van al onze mensen een sollicitatiegesprek gevoerd. Ik vind het belangrijk om te weten wat iemands kwaliteiten zijn en dat kun je niet altijd zien aan een cv. Als je je mensen kent, kun je ze beter benutten. Dat is fijn voor mij als teambaas, maar ook voor het personeel.”
Lees het complete interview met Steiner in het nieuwste nummer van Formule 1, onmisbaar voor de fan en liefhebber. Nu te koop in de winkel en ook hier te bestellen.
Gerelateerd nieuws
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
‘Niet Guanyu Zhou, maar Arthur Leclerc op de reservebank bij Ferrari’
20 november 2024 11:30 - Nieuws
Nederlandse Ferrari-ingenieur neemt stratencircuit Las Vegas onder de loep
20 november 2024 07:00 - GP Las Vegas