2006 is niet bepaald het seizoen van Williams, opnieuw moet het team genoegen nemen met een bijrol. In de openingsfase was dat heel anders en kon ook Nico Rosberg verrassen. Dat zit er nu niet meer in. ,,Voor mij persoonlijk is het seizoen toch geslaagd, ik heb bewezen dat ik er klaar voor was.” Ondanks de goede prestaties in Bahrein en Maleisië waren de hoogtepunten daarna schaars. Slechts op de Nürburgring, waar hij gek genoeg weer achteraan begon na een motorwissel, wist hij nog twee punten te scoren. Verder was het vooral het jaar van net-niet, deels te wijten aan de vele problemen die Williams met de betrouwbaarheid van de FW28 heeft.

Toch noemt de Duitse coureur zijn seizoen geslaagd, omdat hij op de juiste mensen een goede indruk heeft achtergelaten. Vandaar dat hij van Frank Williams heeft gehoord dat hij ook in 2007 deel uitmaakt van het team.

FORMULE 1 RaceReport sprak tijdens Bavaria City Racing met Rosberg over zijn debuutseizoen in de koningsklasse van de autosport.

Eind vorig seizoen werd je kampioen in de GP2. Je was helemaal klaar voor de overstap naar de Formule 1. Zo leek het althans. Was je er echt helemaal klaar voor?

Nico Rosbeg: ,,Kijk, je bent er nooit helemaal klaar voor. Maar het was voor mij zeker weten de juiste keuze. Ik wilde me bewijzen en dat is gelukt. Ik heb sowieso een meerjarig contract, maar anders mag ik echt geen tweede seizoen voor Williams rijden. Vandaar dat ik denk dat het de juiste beslissing was. Gezien over het hele seizoen heb ik het niet slecht gedaan. Wel had ik graag betere resultaten willen behalen, daar ben ik niet helemaal tevreden over.”

Er waren wat problemen met de versnellingsbak bij het testen in de winter. Daardoor heb je misschien niet altijd even veel kunnen rijden, was dat een nadeel toen het seizoen begon, of was dat geen probleem in Bahrein?

,,Het was geen groot nadeel. Ik heb zat kunnen rijden in de winter ondanks de problemen, dus uiteindelijk vielen de problemen wel mee. Het is vooral een kwestie van wennen aan je nieuwe omgeving, aan alles wat er bij komt kijken.”

In Bahrein reed je na wat problemen bij de start een prima race. Ondanks een grote achterstand scoorde je alsnog twee punten en was je de jongste coureur die de snelste raceronde reed. Is dit de beste manier om te debuteren?

,,Ja, natuurlijk. Het resultaat bevestigde dat ik er toe in staat was om een Formule 1-auto te besturen. Niet alleen voor mezelf, ook aan het team. Aan iedereen. Toch was de race in Bahrein niet mijn beste race van het seizoen. Je eerste race kan nooit je beste race zijn, daarna leer je nog zoveel bij. Alleen werd de auto daarna wat minder, waardoor het niet meer opviel als ik een goede ronde of race reed. Dat gegeven vergeten mensen veel te snel.”

Zoals altijd moet een rookie zich zo snel mogelijk bewijzen, of hij nu de tijd krijgt of niet. Na Bahrein was iedereen lovend over je. Bracht dat rust met zich mee of juist extra druk omdat de verwachtingen meteen werden bijgesteld?

,,Ik toonde aan dat ik er echt klaar voor was, dus het was vooral een opluchting. Het bracht in ieder geval geen extra druk met zich mee.”

Vervolgens door naar Maleisië. Daar kwalificeerde je je als derde. In Bahrein was de auto zo’n beetje de snelste van het veld. Sommigen zagen Williams stiekem al strijden om de zege, denk je dat dat er echt in had gezeten?

,,Of ik hetzelfde dacht? Nee, niet echt. We wisten wel dat we iets tekort kwamen om te winnen. In de kwalificatie was mijn auto licht, voor Mark (Webber, KVN) gold hetzelfde. Dat was vooral goed te zien aan het moment waarop Mark zijn pitstop maakte, want hij kwam al vroeg naar binnen. Ik was toen al lang uitgevallen, waardoor dat wat minder bleek. Het toonde niet onze ware snelheid, een zege hadden we dan ook niet verwacht. Misschien dat er een podium in had gezeten.”

Hoe groot was de teleurstelling binnen het team na de dubbele uitvalbeurt, hebben jullie daar een gouden mogelijkheid laten liggen?

,,De teleurstelling was behoorlijk groot, vooral omdat we uitvielen door technische mankementen. Die klap komt vaak toch even wat harder aan, want iedere uitvalbeurt zorgt natuurlijk voor een teleurstelling. Het is ons te vaak overkomen dit seizoen. We werken er aan en hebben de laatste races inderdaad vooruitgang geboekt.”

De betrouwbaarheid heeft het team het hele seizoen parten gespeeld. Waardoor jullie veel punten, misschien zelfs podiumplekken zijn misgelopen. Waarom wordt Williams steeds getroffen door deze problemen?

,,Daar is niet echt een oorzaak voor aan te wijzen. Je zit altijd op de limiet van de technologie, vraagt telkens opnieuw het uiterste. Dat gaat nooit foutloos. Op de één of andere manier zijn we te ver gegaan in bepaalde gebieden. Dat gebeurt soms en dit jaar is het ons overkomen. Erg onfortuinlijk allemaal.”

In het begin van het seizoen was Williams de revelatie. Toyota, ook overgestapt naar Bridgestone, had grote problemen met de banden. Heeft Williams daar totaal geen problemen mee gekend?

,,De overstap verliep eigenlijk zonder problemen. Het leek wel of we in het begin van het seizoen juist een voordeel hadden. Waar dat aan gelegen heeft? Dat was gewoon een beetje geluk. Want of de banden werken is van heel veel dingen afhankelijk: de afstelling en of het in het complete plaatje past. In de zomer veranderen de zaken, de temperatuur ligt hoger en dat heeft een andere uitwerking op de banden. Daar hebben we wat terrein mee verloren. Andere renstallen leken daar juist beter mee om te kunnen gaan.”

In de openingsfase leek alles te kloppen bij het team. Een prima Cosworth-motor, een auto die goed mee kon komen. Daarna is het team toch wat afgegleden, hoe komt dat? Lag de ontwikkelingssnelheid bij andere fabrikanten hoger?

,,Het heeft niks te maken met onze status als privateer en het is ook totaal niet te wijten aan het verlies van BMW. Daardoor gaat de ontwikkeling bij ons echt niet langzamer. Ik ben vrij vaak op de fabriek en ik zie dat onze mensen niets onderdoen voor die van andere teams. We hebben twee windtunnels in bedrijf. Zeven dagen per week, 24 uur per dag. Dat heeft geen enkel ander team. Voor volgend seizoen met de Toyota-motor ziet het er ook goed uit, ik voorzie op dat vlak geen probleem.”

Is het na acht races zonder punten te scoren nog steeds leuk om Williams-coureur te zijn?

,,Zeker weten! Ik ben Formule 1-coureur en er zijn zat coureurs die zolang geen punten gescoord hebben. Het is best nog lastig om bij de eerste acht te finishen. Maar ik ben natuurlijk coureur, dus het is ook wel teleurstellend. Ik wil de beste zijn. Zo gaat nu eenmaal. Als coureur heb je meer teleurstellingen dan dat je tevreden bent. Tevreden ben je alleen als je wint.”

Zoals gezegd: de eerste races was de Cosworth class of the field, ben je nog steeds tevreden over de motor?

,,Yeah, Cosworth heeft een goede motor gebouwd. Andere motorfabrikanten hebben ons toch achterhaald, maar de motor is nog steeds erg goed.”

Welke motor zou je op dit moment liever hebben, de Cosworth- of de Toyota-motor?

Lachend: ,,Ze zijn gelijkwaardig, dat is voor mij het beste om te zeggen.” … ,,Ik denk het echt, maar met het oog op de toekomst is Toyota de betere optie. Vanwege het marketing-aspect en ook omdat het een fabrikant is. Voor Williams is het perfect om opnieuw een samenwerking met een fabrikant aan te gaan.”

Mark Webber, heeft zo zijn twijfels geuit over het optimisme bij Williams voor 2007. Kan je begrijpen dat hij naar Red Bull is vertrokken?

,,Hmm, heeft hij dat echt gezegd? Volgens mij was het niet echt zijn beslissing. Wel een beetje, maar niet helemaal. Hij wilde best bij Williams blijven in 2007. Het is nu eenmaal zo gelopen als het is gelopen. Red Bull was daarna voor hem de beste keuze, dus wat dat betreft kan ik het wel begrijpen. Het is geen gek team om naartoe te gaan. Ze hebben het budget en hij kent het team nog uit zijn Jaguar-tijd. Adrian Newey is natuurlijk ook niet de minste ontwerper die er rondloopt.”

Je hebt je contractverlenging binnen. Hoe belangrijk is het voor een jonge coureur dat hij in zijn tweede jaar verder kan groeien bij hetzelfde team?

,,Dat is heel belangrijk, want het is een groot voordeel. Dat heb ik dit seizoen bij Mark wel gezien. Je bent ingespeeld op de andere teamleden, hebt wat meer routine opgebouwd. Ook niet onbelangrijk, je bent bekend met de circuits daardoor hoef je op vrijdag niet meer aan de baan te wennen. Op beslissende momenten speelt het in je voordeel. En ik kijk er naar uit om deze situatie in mijn voordeel te gebruiken volgend seizen.”

Tot slot: men zegt soms dat je arrogant bent, hoe zie je dat zelf?

,,Iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben en geloven wat ’ie wil. Voor mij is dat geen probleem, laat het ze maar denken. Ik denk niet dat ik zo in elkaar steek. Veel mensen die dat zeggen kennen mij ook helemaal niet zo goed, zeker niet persoonlijk. Mensen die mij beter kennen oordelen zo niet over mij.”

Kevin Van Nunen