Mario Isola, de motorsportbaas van Pirelli, zegt dat uit eerste berekeningen blijkt dat de veranderingen aan het circuit van Zandvoort geen problemen zullen opleveren voor de banden. Het circuit wil in een aantal bochten een banking aanbrengen, maar er werd gevreesd dat de Pirelli-banden het niet aan konden. Isola spreekt die berichten nu dus tegen.

Bij Pirelli zijn de zorgen over de plannen om bankings aan te brengen afgenomen na de eerste berekeningen. Dromo Circuit Design, de Italiaanse circuitontwikkelaar verantwoordelijk voor de renovaties aan het circuit van Zandvoort, werkte samen met Pirelli om informatie te geven. ”We hebben naast Dromo ook contact met de FIA en het FOM”, aldus Isola tegenover Motorsport.com.

”Zij gaven ons de informatie over de banking, en niet alleen van de laatste bocht. Wij gebruiken die informatie om te berekenen hoe de banden zich houden tijdens een ronde. Daarbij moet wel gezegd worden dat dit berekend wordt op basis van de huidige auto’s, omdat we niet weten hoe de auto’s volgend jaar presteren”, aldus Isola.

”De eerste resultaten vielen mee, het lijkt erop dat de banden het gewoon aankunnen. Er is geen groot verschil met als het circuit volledig vlak zou zijn”, vervolgt Isola. ”Ik maakte me wel een beetje zorgen, maar nu maak ik me minder zorgen dan een paar weken geleden.”

Lees ook: Zandvoort passeert F1’s huisarchitect Tilke ten faveure van Dromo Circuit Design

Foto: Motorsport Images

Verbouwingen Zandvoort
Om inhaalmogelijkheden te vergroten wil circuit Zandvoort in de laatste bocht, de Arie Luyendijkbocht, een hellingshoek van achttien graden aanbrengen. Zo kunnen de coureurs met open DRS door de bocht om zo de inhaalmogelijkheden over het rechte stuk te vergroten. Daarnaast zouden er nog één of twee bochten een hellingshoek kunnen krijgen.

Pirelli toonde zich geen fan van de plannen om van de laatste bocht een kombocht te maken. De banden kunnen de banking wel aan, maar de bandendruk moet daardoor wel verhoogd worden. Dat betekent dat de banden het zwaarder te verduren krijgen, wat de rest van de ronde lastiger maakt voor de coureurs.