Op het randje van de jaarwisseling neemt de Formule 1-webredactie alle teams nog één keer onder de loep. Welke teams vielen in positieve zin op en welke teams presteerden onder de maat? Vandaag de nummer 8 in het kampioenschap: Haas.

Voor de achtste plek in de eindrangschikking van het constructeurskampioenschap hoeft het Haas F1 Team zich absoluut niet te schamen. Hoe lang is het niet geleden dat een volledig nieuwe renstal in zijn debuutseizoen direct zoiets wist te presteren? Toch zal Haas aan de tweede helft van 2016 een vervelende nasmaak hebben overgehouden.

Dat heeft alles te maken met de daverende entree van de formatie van de Amerikaanse gereedschapsmagnaat Gene Haas in de Formule 1. In de VF-16, grotendeels opgebouwd uit bij Ferrari ingekochte onderdelen, scoorde Romain Grosjean in de eerste vier races drie dikke puntenfinishes. Plots waren de verwachtingen torenhoog.

Teleurstelling
En met torenhoge verwachtingen ligt de teleurstelling al snel op de loer. Zo ook bij Haas. Na de zomerstop reed Grosjean nog maar één keer in de punten. Verder was het vooral vaak een gevalletje net niet: de Fransman en zijn teamgenoot Esteban Gutiérrez grossierden in elfde en twaalfde plekken.

Met name remproblemen zaten Haas dwars. In Singapore dreven ze Grosjean bijkans tot waanzin. Twee keer crashte hij door haperende remschijven, en op zondag miste hij de race doordat de dingen het opnieuw lieten afweten. Uit frustratie noemde hij de Haas de ‘slechtste auto waarin hij ooit had gereden’.

De remproblemen verhulden bij tijd en wijle de snelheid die wel degelijk in de VF-16 zat. Kijk maar naar de kwalificatieprestaties van Haas na de zomerstop. Grosjean en Gutiérrez waren vaste klanten in Q2. In Japan haalden ze allebei het laatste deel van de kwalificatie. Op Interlagos gooide Grosjean met een crash op weg naar de startopstelling een knappe zevende startpositie in de prullenmand.

Grosjean vs. Gutiérrez
De toon voor de onderlinge strijd tussen de Haas-coureurs werd al direct aan het begin van het jaar gezet. Grosjean was snel en maakte veel indruk met zijn zesde en vijfde plekken in openingsraces, terwijl Gutiérrez die Grands Prix niet eens finishte.

Zo bleef de verhouding de rest van het jaar. Grosjean behaalde uiteindelijk 29 punten – al deed hij dat dus wel hoofdzakelijk voor de zomerstop, toen de Haas hem daar nog toe in staat stelde. Gutiérrez’ puntentotaal stak daar scherp bij af: nul.

In Brazilië werd bekend dat Haas in 2017 niet verder gaat met Gutiérrez.

Met vijf elfde plaatsen en nog een paar twaalfde plekken was de Mexicaan er niettemin vaak dichtbij. In Austin reed Gutiérrez in de punten toen hij uitviel met, jawel, een remprobleem. Het frustreerde hem allemaal behoorlijk. Na zijn uitvalbeurt in Brazilië duwde Gutiérrez teamchef Gunther Steiner boos weg, toen die hem een bemoedigende klopje op de rug wilde geven.

Straks in maart
Gutiérrez’ boosheid kwam niet alleen door zijn pech op de baan. Hij was er namelijk een paar dagen eerder achter gekomen dat Haas in 2017 niet met hem verder gaat. Pech of niet, het verschil in punten en snelheid tussen hem en Grosjean was blijkbaar te groot voor de teamleiding. Haas koos in plaats van de Mexicaan voor de diensten van Kevin Magnussen, die Renault verlaat.

Gutiérrez moet vrezen voor zijn Formule 1-carrière, maar Grosjean niet. Haas neemt hem de tirades die hij af en toe afsteekt op de boordradio niet kwalijk, en bovendien heeft hij een doorlopend contract. De Fransman is er dus volgend jaar gewoon weer bij.

Dat het dan beter gaat dan afgelopen seizoen, leidt volgens Grosjean geen twijfel. Hij zei eerder al dat hij denkt dat Haas zich meer kan verbeteren dan de concurrentie. En deze week liet Grosjean geen misverstand bestaan over de ambities van zijn werkgever. “Ik weet dat Gene niet meedoet om het meedoen. Hij wil winnen.”

Eindoordeel Haas: 6,5