Jaarrapport: Force India 2017
Racepictures
Jan van der Burgt
2 januari 2017
Op het randje van de jaarwisseling neemt de Formule 1-webredactie alle teams nog één keer onder de loep. Welke teams vielen in positieve zin op en welke teams presteerden onder de maat? Vandaag de nummer 4 in het kampioenschap: Force India.
Eigenlijk kon je de vierde plaats van Force India aan het begin van het seizoen al wel invullen. Sinds 2012 gaat Force India er in de eindrangschikking namelijk alleen maar op vooruit. In dat jaar bezette het de zevende plaats. In de twee daaropvolgende jaren werd Force India zesde, vorig jaar vijfde en dus was het een kwestie van tijd voordat Force India zich in de top vier zou melden.
Gelukkig is de Formule 1 niet zo voorspelbaar als dat. Integendeel. Force India begint alles behalve goed aan het seizoen. Na drie races heeft enkel Nico Hülkenberg een keer punten weten te scoren en staat het bijvoorbeeld achter nieuwkomer Haas F1 op de zevende plaats in het kampioenschap. Maar dan begint het Europese seizoen en dat gaat traditioneel gepaard met de introductie van vele nieuwe onderdelen.
Pérez vs. Hülkenberg
De VJM09 wordt beter en beter. Met name Sergio Pérez weet daar in eerste instantie wel raad mee. Toch speelt bij het behalen van de podiumplaatsen in zowel Monaco als Bakoe nog een andere factor mee, namelijk de stuurmanskunsten van Pérez. Waar de Mexicaan vroeger nog wel eens onbesuisd in de rondte kon gaan, lijkt hij nu de rust zelve en als geen ander in staat een auto in topconditie over de streep te krijgen. Hij onderstreept dat nog eens in de tweede helft van het seizoen. Vanaf de laatste race voor de zomerstop rijdt Pérez elke race in de punten. Nóg een podiumplaats zit er niet meer in, maar het puntentotaal loopt op deze manier wel heel snel op. In de andere Force India draagt overigens ook Nico Hülkenberg zijn steentje bij aan het puntentotaal van het team. Dat moet ook wel, want men richt het vizier op Williams en de vierde plaats in het kampioenschap. Hülkenberg heeft niet de uitschieters die Pérez wel heeft, maar is wel een constante kracht, geheel zoals je van de Duitser mag verwachten. Bovendien lijkt Hülkenberg in het tweede deel van het seizoen vaak op te bloeien. Zo ook in 2016. Als hij niet was uitgevallen in Singapore en Amerika, had hij ongetwijfeld net zo’n indrukwekkende reeks neer kunnen zetten als zijn teamgenoot. Al met al zijn de inspanningen van Sergio Pérez en Nico Hülkenberg ruim genoeg om de vierde plaats in het kampioenschap en daarmee de beste klassering ooit veilig te stellen. Het team bouwt de voorsprong op Williams zelfs nog uit tot 35 punten. Force India’s eindsprint is niets minder dan indrukwekkend en vormt een mooie opsteker voor de Indiase teambaas Vijay Mallya die in eigen land nog altijd gezocht wordt vanwege een miljardenschuld. Straks in maart
Van het ijzersterke rijdersduo van de afgelopen jaren is in het seizoen 2017 nog maar de helft over. Sergio Pérez heeft er na lang wikken en wegen en na het uitblijven van interessante aanbiedingen voor gekozen om zijn verblijf bij Force India te verlengen. Nico Hülkenberg pakt daarentegen zijn biezen en vertrekt naar Renault. Eindelijk heeft de Duitser zijn stoeltje bij een fabrieksteam te pakken. Esteban Ocon neemt bij Force India het zitje van Hülkenberg over. De snelle, jonge Fransman debuteerde op overtuigende wijze in de Manor-bolide, al zou met name het eerder verrichte testwerk van Ocon in dienst van Force India de doorslag hebben gegeven bij het contracteren van de jongeling. Budgettair zit de formatie er naar verluidt nog altijd niet warmpjes bij. Het prijzengeld van de vierde plaats in 2016 vormt dus een welkome kapitaalinjectie, als ook de sponsordeal die eind vorig jaar gesloten werd met whiskeyproducent Johnnie Walker. De logo’s zullen duidelijk zichtbaar prijken op de nog nieuw te onthullen bolides van Pérez en Ocon. Eindoordeel Force India: 8
De VJM09 wordt beter en beter. Met name Sergio Pérez weet daar in eerste instantie wel raad mee. Toch speelt bij het behalen van de podiumplaatsen in zowel Monaco als Bakoe nog een andere factor mee, namelijk de stuurmanskunsten van Pérez. Waar de Mexicaan vroeger nog wel eens onbesuisd in de rondte kon gaan, lijkt hij nu de rust zelve en als geen ander in staat een auto in topconditie over de streep te krijgen. Hij onderstreept dat nog eens in de tweede helft van het seizoen. Vanaf de laatste race voor de zomerstop rijdt Pérez elke race in de punten. Nóg een podiumplaats zit er niet meer in, maar het puntentotaal loopt op deze manier wel heel snel op. In de andere Force India draagt overigens ook Nico Hülkenberg zijn steentje bij aan het puntentotaal van het team. Dat moet ook wel, want men richt het vizier op Williams en de vierde plaats in het kampioenschap. Hülkenberg heeft niet de uitschieters die Pérez wel heeft, maar is wel een constante kracht, geheel zoals je van de Duitser mag verwachten. Bovendien lijkt Hülkenberg in het tweede deel van het seizoen vaak op te bloeien. Zo ook in 2016. Als hij niet was uitgevallen in Singapore en Amerika, had hij ongetwijfeld net zo’n indrukwekkende reeks neer kunnen zetten als zijn teamgenoot. Al met al zijn de inspanningen van Sergio Pérez en Nico Hülkenberg ruim genoeg om de vierde plaats in het kampioenschap en daarmee de beste klassering ooit veilig te stellen. Het team bouwt de voorsprong op Williams zelfs nog uit tot 35 punten. Force India’s eindsprint is niets minder dan indrukwekkend en vormt een mooie opsteker voor de Indiase teambaas Vijay Mallya die in eigen land nog altijd gezocht wordt vanwege een miljardenschuld. Straks in maart
Van het ijzersterke rijdersduo van de afgelopen jaren is in het seizoen 2017 nog maar de helft over. Sergio Pérez heeft er na lang wikken en wegen en na het uitblijven van interessante aanbiedingen voor gekozen om zijn verblijf bij Force India te verlengen. Nico Hülkenberg pakt daarentegen zijn biezen en vertrekt naar Renault. Eindelijk heeft de Duitser zijn stoeltje bij een fabrieksteam te pakken. Esteban Ocon neemt bij Force India het zitje van Hülkenberg over. De snelle, jonge Fransman debuteerde op overtuigende wijze in de Manor-bolide, al zou met name het eerder verrichte testwerk van Ocon in dienst van Force India de doorslag hebben gegeven bij het contracteren van de jongeling. Budgettair zit de formatie er naar verluidt nog altijd niet warmpjes bij. Het prijzengeld van de vierde plaats in 2016 vormt dus een welkome kapitaalinjectie, als ook de sponsordeal die eind vorig jaar gesloten werd met whiskeyproducent Johnnie Walker. De logo’s zullen duidelijk zichtbaar prijken op de nog nieuw te onthullen bolides van Pérez en Ocon. Eindoordeel Force India: 8
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Pérez weet het zeker: Ferrari had ook gewonnen zonder uitvalbeurt Verstappen
24 maart 2024 16:35 - GP Australië