
Felipe Nasr viert de negende plaats in Brazilië als een overwinning.
Het valt op dat met name Marcus Ericsson zich steeds wat lekkerder voelt in de C35. Hij is met regelmaat zijn teamgenoot de baas, terwijl de Braziliaan bij zijn aantrekken in 2015 meer talent werd toegedicht dan de Zweed. Wel is het zo dat hoewel hij af en toe zijn pure snelheid toont en tot twee keer toe bijna punten weet te scoren, de Zweed meer zichtbare fouten maakt dan Nasr. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zijn crash op de natte baan in São Paulo. Het is juist tijdens die race dat Felipe Nasr, die het hele seizoen blijft worstelen met de Sauber, zijn finest hour beleeft. Waar menigeen de de omstandigheden verkeerd inschat en in de fout gaat, zet Nasr geen stap verkeerd. De negende plaats komt net op tijd om de tiende plaats in het kampioenschap over te nemen van Manor en wordt gevierd als een overwinning. Al met al mag 2016 worden beschouwd als een teleurstelling. In 2015 legde het team immers beslag op de achtste plaats in het kampioenschap, al moet er bij worden gezegd dat er toen een team minder meedeed. 2016 was niets meer dan een overlevingsjaar dat op het allerlaatste moment nog enigszins werd gered door Felipe Nasr. Straks in maart
Voor alle teams geldt in 2017: nieuwe ronden, nieuwe kansen. Helaas voor Sauber begint het al met een achterstand. In oktober kondigde het team al aan met Ferrari-motoren van dit jaar te gaan rijden. Teambaas Kaltenborn beweert bij hoog en laag dat het een bewuste tactische beslissing is, die er voor moet zorgen dat het team zich volledig kan focussen op de ontwikkeling van een nieuw chassis. De auto van dit jaar was in de basis immers niet veel soeps. Met de nieuwe auto hoopt Kaltenborn de aansluiting met het middenveld definitief terug te vinden. Marcus Ericsson mag aanblijven bij Sauber, de tweede rijder moet nog bevestigd worden. Nasr lijkt na het verliezen van hoofdsponsor Banco do Brasil in ieder geval nergens meer op te mogen rekenen. Als Mercedes Pascal Wehrlein passeert voor het tweede stoeltje, lijkt de Duitser op pole position te staan om de overstap te maken naar de Zwitserse renstal. Eindoordeel Sauber: 5