Jaarrapport 2017: Ferrari
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
13 december 2017
Na afloop van het seizoen neemt de Formule 1-webredactie alle teams en hun prestaties nog één keer onder de loep. Wie deed het beter dan verwacht en wie viel er tegen? Vandaag de nummer twee, Ferrari.
Vijf overwinningen? Daar had Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene aan de vooravond van het seizoen 2017 waarschijnlijk voor getekend. Maar nu, twintig races verder, zal de Italiaan terugblikken met een zure smaak in de mond. Ferrari beleefde afgelopen jaar zijn beste F1-campagne in jaren, maar zag het wereldkampioenschap door de vingers glippen.
Hoofdrolspeler in de Ferrari-saga was wederom Sebastian Vettel, de viervoudig wereldkampioen die in 2016 een extreem frustrerend seizoen had beleefd in de te langzame SF16-H. De signalen dat de nieuwe Ferrari, de SF70H, veel beter was, verschenen al meteen tijdens de wintertests. Ferrari leek het gat naar Mercedes eindelijk te hebben gedicht. En inderdaad: Vettel versloeg Lewis Hamilton afgetekend bij de openingsrace in Melbourne.
Meer succes volgde. In de eerste seizoenshelft eindigde Vettel maar één keer buiten de top vier. Hij won na Australië nog drie keer en werd vier keer tweede. Het gevolg: Vettel ging als leider in het WK de zomerstop in. Veertien punten voorsprong had hij op Hamilton.
Vier maanden later, na de slotrace in Abu Dhabi, was die voorsprong veranderd in een achterstand van 46 punten. Al twee Grands Prix voor het einde, in Mexico, mocht Hamilton zijn vierde wereldtitel vieren.
Vettels titelrace viel compleet in duigen in het Zuid-Oost-Aziatische drieluik eind september, begin oktober. In Singapore zette de Duitser zijn Ferrari met een weergaloze kwalificatieronde op pole. Een dag later begon de ellende. Bij de start sneed hij strak naar binnen, in een poging teamgenoot Kimi Räikkönen en Max Verstappen achter zich te houden. Te strak, zo bleek. De drie auto’s raakten elkaar en vielen allemaal uit. Nul punten voor Vettel, eigen schuld. Twee weken later, op Sepang, ging het mis in de kwalificatie. Door motorproblemen kon Vettel geen tijd neerzetten. Hij moest achteraan beginnen. In de race kon hij zich nog terug knokken tot de vierde plek, maar de schade was aanzienlijk: Ferrari had in Maleisië het tempo om te winnen. Ook de volgende race in Japan liep uit op een drama voor Vettel. Al na vier ronden viel hij uit, met een kapotte bougie. Intussen reed Hamilton een foutloze reeks wedstrijden. De Mercedes-ster won in België, Italië, Singapore (dankzij Vettels crash), Japan en de Verenigde Staten. In Maleisië werd hij tweede. Genoeg om het titelgevecht definitief om te buigen in zijn voordeel. Een vijfde seizoenszege van Vettel in Brazilië kon daar niets meer aan veranderen. Vettel verloor de rijderstitel dus door een combinatie van pech en zijn eigen ongeduld en opvliegerigheid. In die laatste categorie valt ook het spraakmakende incident tijdens de race in Bakoe, toen hij Hamilton achter de safetycar expres een beuk gaf omdat hij meende dat de Brit hem een brake test had gegeven. Een kostbaar akkefietje, want zonder de stop-and-go-penalty die hij ervoor kreeg, had Vettel gewonnen. Grote ontwikkelingsslag
Ferrari mag de titel dan zijn misgelopen, het team verdient alle lof omdat het überhaupt in staat was om voor de titel te vechten. Niemand wist Mercedes de vorige drie seizoenen op waarde te kloppen. Dat Ferrari daar wel in slaagde is knap, al helemaal gezien de grote ontwikkelingsslag die de Italianen moesten maken om te komen waar ze nu staan. En dat ze uiteindelijk verloren, komt natuurlijk ook gewoon doordat Hamilton en de Mercedes in de tweede seizoenshelft in topvorm verkeerden. Volgend jaar verandert er weinig in Maranello. Vettel blijft, hij verlengde zijn contract tot en met 2020. Hij wordt voor het vierde jaar op rij vergezeld door Räikkönen, die in 2017 totaal in Vettels schaduw rondreed. De Fin had zijn sterke momenten, zijn pole in Monaco bijvoorbeeld. Maar dat hij verder in zo’n sterke auto geen moment in de buurt kwam van een zege, laat zien dat de 38-jarige routinier is uitgeblust. Enkel omdat er geen geschikte vervanger op de markt was, heeft Ferrari zijn contract nog een jaartje verlengd. Het is voor Ferrari te hopen dat het deze winter Mercedes kan bijbenen qua ontwikkeling. Dan kan Vettel opnieuw voor zijn vijfde kampioenschap gaan – en dit keer zal heel Italië verwachten dat hij het wint. Eindoordeel Ferrari: 8
Titelrace valt in duigen
Vettels titelrace viel compleet in duigen in het Zuid-Oost-Aziatische drieluik eind september, begin oktober. In Singapore zette de Duitser zijn Ferrari met een weergaloze kwalificatieronde op pole. Een dag later begon de ellende. Bij de start sneed hij strak naar binnen, in een poging teamgenoot Kimi Räikkönen en Max Verstappen achter zich te houden. Te strak, zo bleek. De drie auto’s raakten elkaar en vielen allemaal uit. Nul punten voor Vettel, eigen schuld. Twee weken later, op Sepang, ging het mis in de kwalificatie. Door motorproblemen kon Vettel geen tijd neerzetten. Hij moest achteraan beginnen. In de race kon hij zich nog terug knokken tot de vierde plek, maar de schade was aanzienlijk: Ferrari had in Maleisië het tempo om te winnen. Ook de volgende race in Japan liep uit op een drama voor Vettel. Al na vier ronden viel hij uit, met een kapotte bougie. Intussen reed Hamilton een foutloze reeks wedstrijden. De Mercedes-ster won in België, Italië, Singapore (dankzij Vettels crash), Japan en de Verenigde Staten. In Maleisië werd hij tweede. Genoeg om het titelgevecht definitief om te buigen in zijn voordeel. Een vijfde seizoenszege van Vettel in Brazilië kon daar niets meer aan veranderen. Vettel verloor de rijderstitel dus door een combinatie van pech en zijn eigen ongeduld en opvliegerigheid. In die laatste categorie valt ook het spraakmakende incident tijdens de race in Bakoe, toen hij Hamilton achter de safetycar expres een beuk gaf omdat hij meende dat de Brit hem een brake test had gegeven. Een kostbaar akkefietje, want zonder de stop-and-go-penalty die hij ervoor kreeg, had Vettel gewonnen. Grote ontwikkelingsslag
Ferrari mag de titel dan zijn misgelopen, het team verdient alle lof omdat het überhaupt in staat was om voor de titel te vechten. Niemand wist Mercedes de vorige drie seizoenen op waarde te kloppen. Dat Ferrari daar wel in slaagde is knap, al helemaal gezien de grote ontwikkelingsslag die de Italianen moesten maken om te komen waar ze nu staan. En dat ze uiteindelijk verloren, komt natuurlijk ook gewoon doordat Hamilton en de Mercedes in de tweede seizoenshelft in topvorm verkeerden. Volgend jaar verandert er weinig in Maranello. Vettel blijft, hij verlengde zijn contract tot en met 2020. Hij wordt voor het vierde jaar op rij vergezeld door Räikkönen, die in 2017 totaal in Vettels schaduw rondreed. De Fin had zijn sterke momenten, zijn pole in Monaco bijvoorbeeld. Maar dat hij verder in zo’n sterke auto geen moment in de buurt kwam van een zege, laat zien dat de 38-jarige routinier is uitgeblust. Enkel omdat er geen geschikte vervanger op de markt was, heeft Ferrari zijn contract nog een jaartje verlengd. Het is voor Ferrari te hopen dat het deze winter Mercedes kan bijbenen qua ontwikkeling. Dan kan Vettel opnieuw voor zijn vijfde kampioenschap gaan – en dit keer zal heel Italië verwachten dat hij het wint. Eindoordeel Ferrari: 8