Jaarrapport – Ferrari: Veel gewonnen, veel verloren
Sutton Images
Daan de Geus
19 december 2018
Na afloop neemt de FORMULE 1-redactie nog één keer alle teams en hun prestaties onder de loep. Vandaag is het de beurt aan Ferrari, dat in 2018 net te vaak haar dag niet had om Mercedes van de titel af te houden.
Het grote publiek kijkt daarbij vooral naar Ferrari’s kopman Sebastian Vettel en de fouten die hij maakte. In Bakoe, Frankrijk, Duitsland en Italië als het er nog echt om gaat, en ook in Japan en Amerika, als de strijd eigenlijk al zo goed als gestreden is en de Duitser steeds wanhopiger vecht om zijn laatste beetje kans op de titel in leven te houden. Lees ook: Vettel blikt terug: ‘Het was een moeilijk jaar’ Hoe anders is het begin 2018, als Vettel de te kloppen man is na sterke, goed uitgevoerde zeges in Australië en Bahrein, terwijl Mercedes en rivaal Lewis Hamilton het moeilijk hebben. Natuurlijk, Hamilton blijft gestaag punten pakken, wint zelfs in Azerbeidzjan en Spanje, maar daarna slaan Vettel en Ferrari terug met een zege én hele belangrijke motorupdate in Canada. Ferrari lijkt het seizoen in die fase naar haar hand te zetten. In de Formule 1 twijfelt niemand eraan: op motorisch vlak is de Scuderia, dat niet voor niets ook wint op het snelle Silverstone en Spa, het tot dan toe toonaangevende Mercedes voorbij, en haar bolide lijkt ook minder nukkig dan die van de grote rivaal. Doodsteek
Toch is het juist dan, in een achteraf beslissende fase, dat Vettel en Ferrari steken laten vallen. De feitelijke doodsteek voor de titelcampagne komt uitgerekend in Ferrari’s achtertuin Monza. Teamgenoot Kimi Räikkönen staat op pole, maar bindt bij de start ‘gewoon’ de strijd aan met Vettel. Hamilton ziet zijn kans schoon, valt Vettel aan, ze maken contact en Vettel spint, terwijl Hamilton naar de zege rijdt. Monza illustreert hoe niet alleen Vettel, maar ook Ferrari fouten maakt – door het jaar heen van verkeerde bandenkeuzes tot strategische blunders en paniek aan toe – terwijl het ook toont hoe Ferrari het nalaat vol op Vettel in te zetten zoals Mercedes met Hamilton doet. Deels is dat alles een gevolg van het spijtige overlijden van Ferrari-president Sergio Marchionne, deels van de plannen die Marchionne daarvoor al had uitgestippeld. Onrust
Het is namelijk Marchionne die vroeg in 2018 de knoop doorhakt en beslist dat Räikkönen in 2019 wordt vervangen door talent Charles Leclerc (wat Räikkönen nota bene in Monza wordt verteld) net zoals Marchionne teambaas Maurizio Arrivabene naar verluidt na 2018 wilde vervangen door technisch directeur Mattia Binotto. Berichten van onvrede tussen Arrivabene en Binotto worden door Ferrari naar het rijk der fabelen gewezen, maar na Monza krijgt het Italiaanse team de ontspoorde titelcampagne niet meer op de rails. In Mexico wordt de rijderstitel net zo voortijdig als onvermijdelijk verloren, in Brazilië het constructeurskampioenschap. Lees ook: Het rommelt bij Ferrari: machtsstrijd tussen topmannen Positieve punten
Het klinkt zo als een slecht jaar, met Ferrari wéér met lege handen, maar het heeft het Mercedes in het hybridetijdperk nog nooit zo moeilijk gemaakt als in 2018. Met zes zeges (vijf voor Vettel en één voor Räikkönen, die zijn beste seizoen in jaren afdraait) wint het meer races en pakt meer podiums, punten én polepositions dan in 2017. Ondanks de teleurstelling van de verloren titelstrijd moet dat Ferrari hoop geven. Ferrari’s eigen hoop is ondertussen voor 2019 zowel op Vettel als Leclerc gevestigd: kan de kopman de klus eindelijk klaren, of mag de kroonprins zich eerder in het rood tot koning kronen? Lees ook: Weblog-woensdag: Vettel wordt nooit kampioen met Ferrari Dat is de strijd op de baan. Ernaast krijgt die tussen Arrivabene en Binotto mogelijk een vervolg. Het rommelt in elk geval ouderwets bij Ferrari. Het is aan het nieuwe management orde te scheppen en Ferrari zich te laten concentreren op wat het begin 2018 zo goed deed: de strijd aanbinden met Mercedes, in 2019 hopelijk met een langere adem. Eindoordeel Ferrari: 8 Het oordeel van Tom Coronel:
“Vettel krijgt van mij een zware onvoldoende. Hij had tot driekwart van het seizoen de snelste auto en had iedereen dit jaar in het kampioenschap moeten aanvegen. In Hockenheim ging het fout: Vettel lag op kop en ging als enige van de baan toen het begon te regenen. In Monza en Suzuka heeft hij ook stomme fouten gemaakt. Vettel werd een zeer gefrustreerde rijder, omdat hij het dit jaar had moeten doen. Van Räikkönen vind ik dat hij nooit veel interesse en inzet toont, maar puur leeft op zijn talent. Dat maakt hem tot wie hij is: een bijzondere persoonlijkheid. Eentje die móet racen. Dat is zijn leven, anders gaat hij door alcohol of drugs naar de knoppen. Ik vind zijn keuze voor Sauber bijzonder, had niet verwacht dat hij dat zou doen. Ik ben geen fan van Kimi, maar hij heeft me dit jaar verbaasd en was vaak sneller dan die titelkandidaat naast hem.”
Het grote publiek kijkt daarbij vooral naar Ferrari’s kopman Sebastian Vettel en de fouten die hij maakte. In Bakoe, Frankrijk, Duitsland en Italië als het er nog echt om gaat, en ook in Japan en Amerika, als de strijd eigenlijk al zo goed als gestreden is en de Duitser steeds wanhopiger vecht om zijn laatste beetje kans op de titel in leven te houden. Lees ook: Vettel blikt terug: ‘Het was een moeilijk jaar’ Hoe anders is het begin 2018, als Vettel de te kloppen man is na sterke, goed uitgevoerde zeges in Australië en Bahrein, terwijl Mercedes en rivaal Lewis Hamilton het moeilijk hebben. Natuurlijk, Hamilton blijft gestaag punten pakken, wint zelfs in Azerbeidzjan en Spanje, maar daarna slaan Vettel en Ferrari terug met een zege én hele belangrijke motorupdate in Canada. Ferrari lijkt het seizoen in die fase naar haar hand te zetten. In de Formule 1 twijfelt niemand eraan: op motorisch vlak is de Scuderia, dat niet voor niets ook wint op het snelle Silverstone en Spa, het tot dan toe toonaangevende Mercedes voorbij, en haar bolide lijkt ook minder nukkig dan die van de grote rivaal. Doodsteek
Toch is het juist dan, in een achteraf beslissende fase, dat Vettel en Ferrari steken laten vallen. De feitelijke doodsteek voor de titelcampagne komt uitgerekend in Ferrari’s achtertuin Monza. Teamgenoot Kimi Räikkönen staat op pole, maar bindt bij de start ‘gewoon’ de strijd aan met Vettel. Hamilton ziet zijn kans schoon, valt Vettel aan, ze maken contact en Vettel spint, terwijl Hamilton naar de zege rijdt. Monza illustreert hoe niet alleen Vettel, maar ook Ferrari fouten maakt – door het jaar heen van verkeerde bandenkeuzes tot strategische blunders en paniek aan toe – terwijl het ook toont hoe Ferrari het nalaat vol op Vettel in te zetten zoals Mercedes met Hamilton doet. Deels is dat alles een gevolg van het spijtige overlijden van Ferrari-president Sergio Marchionne, deels van de plannen die Marchionne daarvoor al had uitgestippeld. Onrust
Het is namelijk Marchionne die vroeg in 2018 de knoop doorhakt en beslist dat Räikkönen in 2019 wordt vervangen door talent Charles Leclerc (wat Räikkönen nota bene in Monza wordt verteld) net zoals Marchionne teambaas Maurizio Arrivabene naar verluidt na 2018 wilde vervangen door technisch directeur Mattia Binotto. Berichten van onvrede tussen Arrivabene en Binotto worden door Ferrari naar het rijk der fabelen gewezen, maar na Monza krijgt het Italiaanse team de ontspoorde titelcampagne niet meer op de rails. In Mexico wordt de rijderstitel net zo voortijdig als onvermijdelijk verloren, in Brazilië het constructeurskampioenschap. Lees ook: Het rommelt bij Ferrari: machtsstrijd tussen topmannen Positieve punten
Het klinkt zo als een slecht jaar, met Ferrari wéér met lege handen, maar het heeft het Mercedes in het hybridetijdperk nog nooit zo moeilijk gemaakt als in 2018. Met zes zeges (vijf voor Vettel en één voor Räikkönen, die zijn beste seizoen in jaren afdraait) wint het meer races en pakt meer podiums, punten én polepositions dan in 2017. Ondanks de teleurstelling van de verloren titelstrijd moet dat Ferrari hoop geven. Ferrari’s eigen hoop is ondertussen voor 2019 zowel op Vettel als Leclerc gevestigd: kan de kopman de klus eindelijk klaren, of mag de kroonprins zich eerder in het rood tot koning kronen? Lees ook: Weblog-woensdag: Vettel wordt nooit kampioen met Ferrari Dat is de strijd op de baan. Ernaast krijgt die tussen Arrivabene en Binotto mogelijk een vervolg. Het rommelt in elk geval ouderwets bij Ferrari. Het is aan het nieuwe management orde te scheppen en Ferrari zich te laten concentreren op wat het begin 2018 zo goed deed: de strijd aanbinden met Mercedes, in 2019 hopelijk met een langere adem. Eindoordeel Ferrari: 8 Het oordeel van Tom Coronel:
“Vettel krijgt van mij een zware onvoldoende. Hij had tot driekwart van het seizoen de snelste auto en had iedereen dit jaar in het kampioenschap moeten aanvegen. In Hockenheim ging het fout: Vettel lag op kop en ging als enige van de baan toen het begon te regenen. In Monza en Suzuka heeft hij ook stomme fouten gemaakt. Vettel werd een zeer gefrustreerde rijder, omdat hij het dit jaar had moeten doen. Van Räikkönen vind ik dat hij nooit veel interesse en inzet toont, maar puur leeft op zijn talent. Dat maakt hem tot wie hij is: een bijzondere persoonlijkheid. Eentje die móet racen. Dat is zijn leven, anders gaat hij door alcohol of drugs naar de knoppen. Ik vind zijn keuze voor Sauber bijzonder, had niet verwacht dat hij dat zou doen. Ik ben geen fan van Kimi, maar hij heeft me dit jaar verbaasd en was vaak sneller dan die titelkandidaat naast hem.”
Gerelateerd nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Nieuws
Video
Sainz emotioneel bij afscheid op Fiorano: ‘Hoop dat Ferrari volgend jaar wint’
18 december 2024 09:00 - Nieuws
Schumacher benoemt groot nadeel voor Hamilton bij Ferrari: ‘Hij heeft dat nooit gekund’
16 december 2024 10:00 - Nieuws