Jaarrapport 2017: Mercedes
Sutton Images
Daan de Geus
15 december 2017
Na afloop van het seizoen neemt de Formule 1-webredactie alle teams en hun prestaties nog één keer onder de loep. Wie deed het beter dan verwacht en wie viel er tegen? In dit laatste deel, de kampioen: Mercedes.
Dominant? Foutloos? Nee, dat is Mercedes niet (meer) in 2017. Wat dan wel? Ijzersterk, gedreven en uiteindelijk het beste team op de grid. De weg naar de vierde ‘dubbel’ van rijders- en constructeurstitel op rij is een lange, en begint slechts vijf dagen nadat Nico Rosberg de wereldtitel van 2016 wint. Hij zet er een punt achter, moegestreden na jaren oorlog met teamgenoot Lewis Hamilton. Met de champagne amper uit de kleren gewassen, moet teambaas Toto Wolff op zoek naar een vervanger.
In Valtteri Bottas vindt Mercedes begin 2017 de gewenste opvolger. Hij ontwikkelt een goede relatie met Hamilton en begint sterk aan het seizoen. Twee zeges voor de zomerpauze maken hem een outsider voor de titel, al moet Mercedes met enige pijn aanzien hoe niet Bottas of Hamilton, maar Ferrari’s Sebastian Vettel als titelfavoriet en WK-leider de zomerstop in gaat. Bij Mercedes kan het in de eerste seizoenshelft namelijk vriezen en dooien. De W08-bolide is snel, maar ook een onvoorspelbare en lastige ‘diva’. De tweede seizoenshelft is echter een ander verhaal. De jetsettende superster Hamilton komt in topvorm en messcherp terug van vakantie. Zeges in België en Italië, direct na de zomerstop, zijn cruciaal. Uitgerekend op Monza, Ferrari’s thuiscircuit, trekt hij met de overwinning ook de leiding in het WK naar zich toe. Mercedes reist desondanks enigszins bevreesd af naar Azië. Het verwacht dat Ferrari er sterk – waarschijnlijk zelfs sterker – zal zijn. Vettel schakelt zichzelf echter uit in Singapore, waarna Hamilton de race subliem controleert. In Maleisië hindert een motorwissel in de kwalificatie Vettel en in Japan moet de Duitser door een defecte bougie al na vier ronden toekijken hoe Hamilton 49 ronden later de race wint. Glans
Het blijkt een beslissende kentering. Als Hamilton na de Azië-trip wint in zijn tweede thuis Amerika, is P9 in Mexico genoeg om de titel te claimen. Hij doet het zo niet echt in stijl, maar zijn vierde titel is een welverdiende bekroning van een glansrijk jaar. Zeldzame schoonheidsfoutjes halen de glans er niet vanaf. Daarvoor waren dominante optreden als in China, Canada, Engeland én zijn topvorm na de zomerstop te indrukwekkend. De glans gaat in de tweede seizoenshelft wel redelijk van Bottas’ jaar, als hij zijn ‘moeilijkste periode in de Formule 1’ doormaakt. Veranderingen die Mercedes aan de W08 maakt, pakken niet gunstig voor hem uit en Hamilton rijdt Bottas om de oren. De Fin blijft echter hard werken en krijgt het lek ogenschijnlijk boven. Met pole in Brazilië en pole én de zege in Abu Dhabi poetst hij zijn geschonden blazoen weer op. Met wederom een éénjarige deal op zak, moet hij zich in 2018 wel wéér bewijzen. Favoriet
Mercedes gaat 2018 namelijk gewoon weer als het te kloppen team in. Slechts één uitvalbeurt, de sterkste motor, in staat haar problemen op te lossen én de auto ontzettend goed door te ontwikkelen: ook na een niet-dominante campagne blijft Mercedes de favoriet. En na drie jaar louter interne strijd heeft Mercedes wel bewezen dat het ook titels kan winnen als het op een gevecht met andere teams aankomt. Eindoordeel Mercedes: 9
Harde werker, diva en superster
In Valtteri Bottas vindt Mercedes begin 2017 de gewenste opvolger. Hij ontwikkelt een goede relatie met Hamilton en begint sterk aan het seizoen. Twee zeges voor de zomerpauze maken hem een outsider voor de titel, al moet Mercedes met enige pijn aanzien hoe niet Bottas of Hamilton, maar Ferrari’s Sebastian Vettel als titelfavoriet en WK-leider de zomerstop in gaat. Bij Mercedes kan het in de eerste seizoenshelft namelijk vriezen en dooien. De W08-bolide is snel, maar ook een onvoorspelbare en lastige ‘diva’. De tweede seizoenshelft is echter een ander verhaal. De jetsettende superster Hamilton komt in topvorm en messcherp terug van vakantie. Zeges in België en Italië, direct na de zomerstop, zijn cruciaal. Uitgerekend op Monza, Ferrari’s thuiscircuit, trekt hij met de overwinning ook de leiding in het WK naar zich toe. Mercedes reist desondanks enigszins bevreesd af naar Azië. Het verwacht dat Ferrari er sterk – waarschijnlijk zelfs sterker – zal zijn. Vettel schakelt zichzelf echter uit in Singapore, waarna Hamilton de race subliem controleert. In Maleisië hindert een motorwissel in de kwalificatie Vettel en in Japan moet de Duitser door een defecte bougie al na vier ronden toekijken hoe Hamilton 49 ronden later de race wint. Glans
Het blijkt een beslissende kentering. Als Hamilton na de Azië-trip wint in zijn tweede thuis Amerika, is P9 in Mexico genoeg om de titel te claimen. Hij doet het zo niet echt in stijl, maar zijn vierde titel is een welverdiende bekroning van een glansrijk jaar. Zeldzame schoonheidsfoutjes halen de glans er niet vanaf. Daarvoor waren dominante optreden als in China, Canada, Engeland én zijn topvorm na de zomerstop te indrukwekkend. De glans gaat in de tweede seizoenshelft wel redelijk van Bottas’ jaar, als hij zijn ‘moeilijkste periode in de Formule 1’ doormaakt. Veranderingen die Mercedes aan de W08 maakt, pakken niet gunstig voor hem uit en Hamilton rijdt Bottas om de oren. De Fin blijft echter hard werken en krijgt het lek ogenschijnlijk boven. Met pole in Brazilië en pole én de zege in Abu Dhabi poetst hij zijn geschonden blazoen weer op. Met wederom een éénjarige deal op zak, moet hij zich in 2018 wel wéér bewijzen. Favoriet
Mercedes gaat 2018 namelijk gewoon weer als het te kloppen team in. Slechts één uitvalbeurt, de sterkste motor, in staat haar problemen op te lossen én de auto ontzettend goed door te ontwikkelen: ook na een niet-dominante campagne blijft Mercedes de favoriet. En na drie jaar louter interne strijd heeft Mercedes wel bewezen dat het ook titels kan winnen als het op een gevecht met andere teams aankomt. Eindoordeel Mercedes: 9