De persoon aan wie het team dat te danken heeft, heet Nico Hülkenberg. De ervaren Duitser kwam eind 2016 over van Force India. Bij zijn nieuwe werkgever stelde hij niet teleur. Hij was snel, betrouwbaar en consistent. Hülkenberg scoorde vier mooie zesde plaatsen. En wie weet wat er in Azerbeidzjan mogelijk was geweest als hij niet op suffe wijze zijn wiel kapot had gereden tegen de vangrail – eigenlijk Hülkenbergs enige grote fout van het seizoen. Hülkenberg liet zien dat de R.S. 17 tijdens het seizoen telkens een beetje beter werd. In de eerste seizoenshelft was Q3 vaak nog een stapje te ver, maar na de zomervakantie was Hülkenberg een regelmatige gast in het beslissende kwalificatiedeel. Jammer genoeg liet de auto hem in de laatste zeven races vier keer in de steek, anders zou hij waarschijnlijk nog heel wat meer punten gescoord hebben dan zijn uiteindelijke 43. Minder sterk presteerde de coureur die het grootste deel van het seizoen de andere Renault bestuurde. Jolyon Palmer kreeg vorig jaar contractverlening ondanks een weinig overtuigend debuutseizoen, waarin hij maar één punt pakte. Ook in 2017 finishte de GP2-kampioen van 2014 maar één keer in de top tien. Dat was dan wel meteen op een knappe zesde plek, in Singapore. Verder maakte Palmer een ellendig seizoen door. Niet één keer was hij tijdens de kwalificatie sneller dan Hülkenberg. Gemiddeld lag hij bijna acht tienden van een seconde achter. Geen andere coureur werd zo duidelijk overklast door zijn teamgenoot. Eerlijk is eerlijk: de betrouwbaarheid van de Renault hielp niet mee voor Palmer. Meer dan eens moest hij met een amper afgestelde wagen kwalificeren, doordat hij de vrije trainingen door technische problemen grotendeels had gemist. Wat pech betrof, was Palmers thuisrace op Silverstone het dieptepunt. Al in de opwarmronde ging er een hydraulische leiding lekken, waarna Palmer klaar was. Maar geregeld maakte Palmer ook gewoon een klunzige indruk. Zoals bijvoorbeeld in Maleisië, waar hij als achterblijver bijna raceleider Max Verstappen van de baan beukte door in een gevecht met Kevin Magnussen van de baan te spinnen. Door alle pech en zwakke resultaten stond Palmers positie bij Renault eigenlijk continu onder druk. Palmer pakt spullen
Palmer wist al dat hij in 2018 zijn stoeltje zou kwijtraken aan Carlos Sainz, die dan een jaar wordt uitgeleend door Red Bull. Maar Renault wilde eerder van de Brit af. Begin oktober kreeg het zijn zin. Palmer zag in dat hij niet langer gewenst was en ging ermee akkoord om na de Grand Prix van Japan zijn spullen te pakken.
