Toro Rosso’s rol is al ver voor de seizoensstart duidelijk: weer echt fungeren als testbed voor Red Bull. Niet zozeer qua coureurs, maar voor de Honda-motor die achterin ligt. De Japanse krachtbron moet het grote topteam Red Bull, dat ontevreden is over de Renaults waarmee het rijdt, uitwijkmogelijkheden geven voor 2019 en verder.

Waar het in 2018 vooral om draaide bij Toro Rosso: de Honda-motor. Foto: Peter van Egmond.
Wat Gasly dan al weet, is dat hijzelf na 2018 ook vertrekt – naar Red Bull. Als Daniel Ricciardo aankondigt dat team te verlaten, is Gasly zijn logische opvolger. De Fransman maakt een paar keer flink indruk in de eerste seizoenshelft, met goede punten in Bahrein, Monaco en Hongarije.

Toro Rosso en Honda vieren Gasly’s vierde plek in Bahrein als een overwinning.
Als rijdend testbed voor Red Bull en Honda heeft Toro Rosso echter ook flink moeten incasseren qua gridstraffen: per coureur gaan er liefst acht verbrandingsmotoren, turbo’s en MGU’s-H er doorheen – twee keer zoveel onderdelen als bijvoorbeeld Max Verstappen gebruikt van de Renault-motor waar hij zo kritisch over is. Lees ook: Officieel: Red Bull rijdt vanaf 2019 met Honda-motoren Ook met de andere onderdelen zit Honda boven de limiet. Natuurlijk, de Japanners wisselen bij het minste of geringste aan reparaties of updates vaak gelijk alles om, maar het is een van de redenen dat veel buitenstaanders aanstippen dat het qua vermogen vast goed zit, maar Honda’s betrouwbaarheid nog een vraagteken is.

Hartley crashte in de eerste seizoenshelft een aantal keer flink.
Vraagtekens bestaan binnen Toro Rosso niet zozeer over Honda, maar wel over Hartley. Na een aanvaring met Gasly in China, nog een bijna-botsing met zijn teamgenoot op hoge snelheid in Bakoe en een enorme klapper in Spanje, staat zijn plek al vroeg op de tocht. Hartley verbetert zich wel en mag de rest van 2018 uitzingen, maar daarna valt de bijl: hij wordt in 2019 vervangen door Alexander Albon, die dan naast Daniil Kvyat rijdt. Met Albon en Kvyat heeft Toro Rosso twee ‘herkansers’ die eerder uit het Red Bull-programma zijn gezet, terwijl de technische banden met Red Bull (nu beide teams weer met dezelfde motor rijden) zijn aangehaald. Het kan als teken worden gezien dat het ook in 2019 vooral experimenteren wordt voor het team uit Faenza, dat zo in elk geval haar originele bestaansrecht als proeftuin voor Red Bull terug heeft – al gaat dat nu dan vooral om motoren. Eindoordeel Toro Rosso: 6
Het oordeel van Tom Coronel:
“Gasly vind ik een fris en leuk jochie. Daar zouden we nog wel eens veel plezier aan kunnen beleven. Volgend jaar is hij teamgenoot van Max. Als hij geslacht wordt, kan dat zijn carrière kapot maken. Maar ik houd van zijn lef, dat hij het aandurft. Dan heb je ballen. Hartley is een frisse jongen, maar heeft het het afgelopen jaar niet echt gemaakt. Ik denk dat Formule 1 voor hem net een brug te ver is. Hij is al op leeftijd en ik denk dat hij in het WEC beter zal scoren dan in de Formule 1.”
