Toro Rosso’s rol is al ver voor de seizoensstart duidelijk: weer echt fungeren als testbed voor Red Bull. Niet zozeer qua coureurs, maar voor de Honda-motor die achterin ligt. De Japanse krachtbron moet het grote topteam Red Bull, dat ontevreden is over de Renaults waarmee het rijdt, uitwijkmogelijkheden geven voor 2019 en verder. Met de Honda in de Toro Rosso kan Red Bull een zo direct mogelijke vergelijking maken, maar in tegenstelling tot de Red Bull RB14 is Toro Rosso’s STR13 geen topbolide. Althans, dat verklaart (inmiddels ex-)coureur Brendon Hartley na afloop van het seizoen aan Motorsport-Total. “Aan de Honda-motor lag het niet”, antwoordt hij, gevraagd naar Toro Rosso’s terugval van de zevende naar de negende plek na de zomerstop. Tussen neus en lippen door wel duidelijk: de STR13 deed het lang niet overal goed. Niet vreemd wellicht, gezien technisch directeur James Key halverwege het jaar door McLaren is vastgelegd. Niet dat Key gelijk bij het team uit Woking aan de slag kan, maar voor Toro Rosso doet hij vanaf dat moment niks meer. “Niet ideaal”, merkt Hartley’s teamgenoot Pierre Gasly later ook op: “We hebben zijn vertrek wel gevoeld.” Lees ook: Toro Rosso in het verweer tegen vertrek technisch directeur James Key Gasly valt op
Wat Gasly dan al weet, is dat hijzelf na 2018 ook vertrekt – naar Red Bull. Als Daniel Ricciardo aankondigt dat team te verlaten, is Gasly zijn logische opvolger. De Fransman maakt een paar keer flink indruk in de eerste seizoenshelft, met goede punten in Bahrein, Monaco en Hongarije. Gasly’s vierde plek in Bahrein, pas de tweede race voor Toro Rosso-Honda, wordt als overwinning gevierd, al komt de echte zege(n) voor Honda pas als het in Canada een flinke update brengt die Red Bull overtuigt in 2019 met de Japanners in zee te gaan. Honda zet stap
Als rijdend testbed voor Red Bull en Honda heeft Toro Rosso echter ook flink moeten incasseren qua gridstraffen: per coureur gaan er liefst acht verbrandingsmotoren, turbo’s en MGU’s-H er doorheen – twee keer zoveel onderdelen als bijvoorbeeld Max Verstappen gebruikt van de Renault-motor waar hij zo kritisch over is. Lees ook: Officieel: Red Bull rijdt vanaf 2019 met Honda-motoren Ook met de andere onderdelen zit Honda boven de limiet. Natuurlijk, de Japanners wisselen bij het minste of geringste aan reparaties of updates vaak gelijk alles om, maar het is een van de redenen dat veel buitenstaanders aanstippen dat het qua vermogen vast goed zit, maar Honda’s betrouwbaarheid nog een vraagteken is. Nieuwe bezetting
Vraagtekens bestaan binnen Toro Rosso niet zozeer over Honda, maar wel over Hartley. Na een aanvaring met Gasly in China, nog een bijna-botsing met zijn teamgenoot op hoge snelheid in Bakoe en een enorme klapper in Spanje, staat zijn plek al vroeg op de tocht. Hartley verbetert zich wel en mag de rest van 2018 uitzingen, maar daarna valt de bijl: hij wordt in 2019 vervangen door Alexander Albon, die dan naast Daniil Kvyat rijdt. Met Albon en Kvyat heeft Toro Rosso twee ‘herkansers’ die eerder uit het Red Bull-programma zijn gezet, terwijl de technische banden met Red Bull (nu beide teams weer met dezelfde motor rijden) zijn aangehaald. Het kan als teken worden gezien dat het ook in 2019 vooral experimenteren wordt voor het team uit Faenza, dat zo in elk geval haar originele bestaansrecht als proeftuin voor Red Bull terug heeft – al gaat dat nu dan vooral om motoren. Eindoordeel Toro Rosso: 6
Het oordeel van Tom Coronel:
“Gasly vind ik een fris en leuk jochie. Daar zouden we nog wel eens veel plezier aan kunnen beleven. Volgend jaar is hij teamgenoot van Max. Als hij geslacht wordt, kan dat zijn carrière kapot maken. Maar ik houd van zijn lef, dat hij het aandurft. Dan heb je ballen. Hartley is een frisse jongen, maar heeft het het afgelopen jaar niet echt gemaakt. Ik denk dat Formule 1 voor hem net een brug te ver is. Hij is al op leeftijd en ik denk dat hij in het WEC beter zal scoren dan in de Formule 1.”