Positie | Coureur | Team | Rondetijd | Ronden |
1 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:22.620 | 59 |
2 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:22.777 | 73 |
3 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:23.106 | 157 |
4 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:23.338 | 35 |
5 | Valtteri Bottas | Williams | 1:23.906 | 72 |
6 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1:25.327 | 46 |
7 | Fernando Alonso | McLaren | 1:40.738 | 6 |
Jerez dag 1: Vettel verrast met snelste tijd
Daan de Geus
1 februari 2015
Sebastian Vettel heeft Ferrari op zijn eerste serieuze werkdag voor de Scuderia bovenaan de tijdenlijst van de eerste wintertestdag gezet. Voor wie verder kijkt dan de rondetijden, vallen vooral de 157 probleemloze ronden op die Nico Rosberg voor Mercedes aflegde.
Halverwege de dag leek het er trouwens niet bepaald op dat Vettel bovenaan zou eindigen, want toen de coureurs – al dan niet nog ingesnoerd in hun cockpits – aan het lunchen waren, stond Rosberg fier bovenaan, op anderhalve seconde voor Red Bull-coureur Daniel Ricciardo.
Na de officieuze lunchpauze was het echter Vettel die de snelste tijd op de klokken wist te krijgen, welke hij vervolgens nog een paar keer aanscherpte tot een uiteindelijke 1:22.620. De Duitser was daarmee een halve tel sneller dan Rosberg, die aan het eind van de dag ook Sauber-coureur Marcus Ericsson nog voor zich moest dulden.
Tijden zijn, zeker zo vroeg tijdens de tests, echter secundair, en Rosberg en Mercedes vielen vooral op door het haast schrikbarende aantal ronden dat ze ogenschijnlijk zonder problemen wisten af te werken: Rosberg ging het circuit in Jerez 157 keer rond, bijna honderd keer vaker dan Vettel en bijna twee keer zo vaak als Ericsson.
Wie niet tot al te veel ronden kwamen, waren de teams van Red Bull en McLaren. Met de 35 rondjes die Ricciardo wist te rijden, zullen ze echter al lang blij zijn bij Red Bull, nadat dat team begin 2014 tijdens de eerste testweek in totaal niet verder kwam dan achttien rondjes op Jerez.
Red Bull kwam toen niet ver door motorproblemen. Wat dit keer verkeerd ging, is gissen, maar Ricciardo’s Red Bull RB11 kwam hoe dan ook rond het middaguur rokend tot stilstand. Het team wist de auto echter wel weer te repareren en Ricciardo later nog naar buiten te sturen. Hij eindigde uitendelijk als vierde.
Bij McLaren moest Fernando Alonso het met slechts zes rondjes doen. Alonso begon sowieso wat later aan de dag, want McLaren had in de ochtenduren nog wat aan zijn auto en/of motor te sleutelen. Waar het aan toe te schrijven valt dat de Spanjaard na enkele veredelde installatierondjes ook weer vroeg klaar was, is op het moment van schrijven nog niet duidelijk. Volgens toehoorders klonk de Honda-V6 achterin de McLaren echter niet al te gezond.
Gezond is wel het aantal rondjes dat Williams – na een eveneens wat uitgestelde start – wist neer te zetten: Valtteri Bottas kwam tot 72 ronden, met daarbij een vijfde tijd. Achter Bottas was Max Verstappens Toro Rosso-teamgenoot Carlos Sainz zesde. Door een technisch probleem zorgde de Spanjaard een uur voor het eind van de sessie overigens nog wel voor een rode vlag. De enige andere rode vlag werd al vroeg op de dag veroorzaakt door Ericsson na een spin, maar de Zweed kende volgens Sauber verder ‘een veelbelovende dag’.
Komende maandag, op de tweede testdag, is het de beurt aan de Nederlander Max Verstappen om zijn eerste testkilometers van 2015 te maken met de Toro Rosso STR10. Daarnaast volgen er nog meer rijderswissels én zal het team van Lotus zich melden voor de test. Lotus was er op de openingsdag niet bij omdat het problemen kende met het vervoer van haar bolide, die pas laat in de middag in Spanje arriveerde.
Gerelateerd nieuws
Leclerc vreest voor snelle McLarens: ‘Rijden een beetje achter ze aan’
02 november 2024 10:30 - GP São Paulo
Norris: ‘Verstappen weet diep van binnen wat hij verkeerd heeft gedaan’
31 oktober 2024 18:27 - GP São Paulo
Leclerc mogelijk bestraft voor schelden: ‘Ik wil niet de Max-behandeling’
28 oktober 2024 10:30 - GP Mexico