Technisch directeur James Key meent dat Toro Rosso’s halo-ontwerp er meer uitziet als iets dat qua design in de Formule 1 thuishoort dan de halo’s die we tot nu toe hebben gezien.

“We moeten maar zien wat het wordt”, zegt Key in gesprek met Racer.com over de introductie dit seizoen van de halo – de niet onomstreden ring om de cockpit die coureurs meer hoofdbescherming moet bieden.

Hoewel veel van de critici principiële bezwaren tegen de halo hebben (in de trant van: “Een Formule 1-auto moet een open cockpit hebben”) zijn er ook die uit puur esthetische overwegingen geen fan zijn van de door Red Bull-teambaas Christian Horner als ’teenslipper’ omschreven halo.

Aan Racer vertelt Key nu echter dat de halo er “met de aerodynamische componenten die erbij komen kijken, wel iets meer lijkt op iets dat in de Formule 1 past”. “In elk geval meer dan de kale constructies die we tot op heden hebben gezien”, doelt hij op de al in de praktijk uitgeprobeerde halo’s.

De STR12 van 2017 met halo erop. Foto: Red Bull.

“De definitieve halo’s zien er wat verfijnder uit, omdat teams er vanuit aerodynamisch oogpunt natuurlijk aan hebben gewerkt”, zegt Key, volgens wie het echter vooral een kwestie van wennen wordt: “Iedereen zal er een mening over hebben, maar uiteindelijk wennen we er wel aan en gaat het al snel weer over het racen.”

De Toro Rosso STR13 voor 2018 is al door alle verplichte FIA-crashtests gekomen en dus goedgekeurd voor aanstaand seizoen. De halo maakte dat wel wat moeilijker, volgens Key. “Omdat het uiteraard iets nieuws is, waarvoor we geen referentiekader hebben. Daarnaast zijn de test ervoor vrij zwaar. De halo is echt een robuust frame om de coureur heen en moet veel kunnen weerstaan.”