Kimi Räikkönen: ‘Gebruik mijn Ferrari niet vaak, doe bijna alles op de fiets’
Eelco den Boer
15 november 2018
Kimi Räikkönen begon er in 2001 zijn carriére en keert nu aan het einde van de rit weer terug bij Sauber. “Ik ben altijd bevriend gebleven met Sauber dus het voelt niet raar om er terug te keren.” En de locatie van het hoofdkantoor van Sauber, niet ver van zijn huis in Zwitserland, is ook een leuke bijkomstigheid. “Ik hoef nu minder tijd door te brengen in vliegtuigen.”
FORMULE 1 sprak in São Paulo voorafgaand aan de Braziliaanse Grand Prix met de Fin over onder meer volgend jaar. Waar de rest van de racewereld het heeft over de cirkel die rond is, is de terugkeer naar Sauber voor Räikkönen zelf niet echt een big deal.
Met zijn vertrek in 2002 werd Räikkönen ook meteen onsterfelijk in het Zwitserse Hinwil waar Sauber kantoor houdt. “Bij Sauber had ik een contract voor drie jaar, maar er deden zich opties voor, waaronder McLaren. Het was niet dat ik per se weg wilde en Sauber had me graag behouden, maar dit leverde voordelen op voor beide partijen. Ze kregen veel geld van McLaren, waar ze een windtunnel van konden bouwen.” En wie weet pakt Räikkönen nog weleens zijn meest gebruikte vervoersmiddel, de fiets. “Ik heb één Ferrari en die gebruik ik ook, maar niet vaak. Meestal rij ik in mijn Jeep, vooral naar het vliegveld en terug. In mijn woonplaats doe ik bijna alles op de fiets. Dat is de snelste manier. Ik ben niet meer zo autogericht.” Alles draait om racen
Dat de pr-verplichtingen in tegenstelling tot bij Ferrari bij de Zwitsers fors minder zijn, zal in huize Räikkönen ook met gejuich zijn ontvangen. “Het zal meer om het racen draaien. Zo zou het mijns inziens ook moeten zijn. Natuurlijk begrijp ik dat er meer bij komt kijken, maar dat is niet altijd prettig (…) Er is veel aandacht voor Ferrari, ook in de media. Er wordt veel gezegd en geschreven, hoofdzakelijk geruchten.” In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 17, lees je een uitgebreid interview met Kimi Räikkönen over zijn boodschappen op de boordradio, de magie van Ferrari en het vaderschap. Formule 1 nr. 17 is te koop in de winkel of hier te bestellen.
“Ik zie het niet als iets bijzonders om terug te keren bij een voormalige werkgever. Zo veel teams zijn er niet. Ik heb ook altijd een goede band ontwikkeld. Als je kwaad spreekt over alles en iedereen, hoef je niet te verwachten dat je er ooit terugkomt, maar dat is nooit het geval geweest.”
Eigen windtunnelMet zijn vertrek in 2002 werd Räikkönen ook meteen onsterfelijk in het Zwitserse Hinwil waar Sauber kantoor houdt. “Bij Sauber had ik een contract voor drie jaar, maar er deden zich opties voor, waaronder McLaren. Het was niet dat ik per se weg wilde en Sauber had me graag behouden, maar dit leverde voordelen op voor beide partijen. Ze kregen veel geld van McLaren, waar ze een windtunnel van konden bouwen.” En wie weet pakt Räikkönen nog weleens zijn meest gebruikte vervoersmiddel, de fiets. “Ik heb één Ferrari en die gebruik ik ook, maar niet vaak. Meestal rij ik in mijn Jeep, vooral naar het vliegveld en terug. In mijn woonplaats doe ik bijna alles op de fiets. Dat is de snelste manier. Ik ben niet meer zo autogericht.” Alles draait om racen
Dat de pr-verplichtingen in tegenstelling tot bij Ferrari bij de Zwitsers fors minder zijn, zal in huize Räikkönen ook met gejuich zijn ontvangen. “Het zal meer om het racen draaien. Zo zou het mijns inziens ook moeten zijn. Natuurlijk begrijp ik dat er meer bij komt kijken, maar dat is niet altijd prettig (…) Er is veel aandacht voor Ferrari, ook in de media. Er wordt veel gezegd en geschreven, hoofdzakelijk geruchten.” In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 17, lees je een uitgebreid interview met Kimi Räikkönen over zijn boodschappen op de boordradio, de magie van Ferrari en het vaderschap. Formule 1 nr. 17 is te koop in de winkel of hier te bestellen.
Gerelateerd nieuws
Kimi Räikkönen over naamgenoot Kimi Antonelli en de ‘makkelijke’ weg naar de Formule 1
07 september 2024 14:00 - Nieuws
Vijf weetjes over Kimi Antonelli: niet vernoemd naar Räikkönen, rijden met nummer 12 (of toch 7?) en meer!
31 augustus 2024 19:30 - Achtergrond